Na regen komt zonneschijn! - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van Daan Mevius - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn! - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van Daan Mevius - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn!

Door: daanbeyondthehorizon

Blijf op de hoogte en volg Daan

19 Oktober 2010 | Zuid-Korea, Daegu

Hoppa weer een week om, die tijd gaat echt veel te snel.. maar ik kan de afgelopen week weer lekker beschrijven want ik heb even geen zin meer in mijn projectplan :)
Zal ik het maar gewoon in chronologische volgorde houden? Is eigenlijk wel saai steeds maar misschien wel het makkelijkst om te volgen:P Hm nu ik dit zo zie staan zal ik gelijk even uitleggen wat :p , :) , :o , :x , :( , XD , :D betekend. Aangezien redelijk wat mensen dit lezen waarvan een aantal dit vast niet weten. Het zijn smileys en eigenlijk dus gewoon kleine gezichtjes. :P is een gezichtje dat zijn tong uitsteekt, dus zeg maar als iets grappig is. :) is blij :( is niet blij :o is Oh!, schrikken/verbaasd :x is ik houd mijn mond maar, XD is lachen/erg grappig, :D is een heel blije emotie. Het is dus gewoon om mijn emotie/gevoel te weergeven aangezien dat nogal lastig gaat als jullie mijn gezicht niet kunnen zien doe ik dat dus op deze manier. Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is en anders moet je het maar even navragen aan iemand anders :D

Nouja op naar de maandag dan maar, maandag zijn we eindelijk begonnen met tellen in het Koreaans, wat net als de zinsbouw het omgekeerde is van het Nederlands, 17 = zeventien is hier yal-ilgo (fonetisch dan:p) oftewel tienzeven. Lichtelijk verwarrend maar het lukt mij redelijk. Verder heb ik maandag een planning voor de week gemaakt omdat ik volgende week maandag (morgen dus) mijn projectplan moet inleveren. Ik heb de donderdag en vrijdagmiddag vrij gepland zodat ik lekker aan de slag kan. En gezellig met Minju gepraat en teruggekeken op de superleuke avond uit van vorige zaterdag :D
Dinsdag was eigenlijk niet heel speciaal dus dan kan ik het betere maar invullen met iets interessanters (bestaat dat :?). Nikki vroeg mij namelijk naar de eetgewoonte hier en dat bracht mij op het idee om daar is wat over te vertellen. De eetgewoontes zijn namelijk niet helemaal gelijk met de Nederlandse :p. Sterker nog ze doen hier eigenlijk alles wat bij ons niet mag/niet kan en dat is echt even wennen. Zelfs na een maand heb ik het er nog niet altijd even (s)makkelijk mee. Zit je lekker te eten hoor je naast je ineens slurpgeluiden, nja dooreten dan maar, schraapt er achter je iemand even flink zijn keel, gadver maja.. heb je je hap genomen dus recht je je rug en strek je je nek, kijk je voor je uit zie je daar helaas.. het meisje wat tegenover je zit ongegeneerd zitten te smakken XD tja dat is dus wel ff wennen, want dat is in NL niet echt het geval haha. Ook deel je hier alles, je eet met zn alle vanaf 1 grote schaal, deelt de rijst, deelt drink glazen/bekers, en het is normaal als jij eten op iemand anders zijn bord legt haha. Want als je eten op iemand anders zijn bord legt betekend dat dat hij goed moet eten omdat jij wilt dat hij/zij sterk en gezond is bwhaha:p Maar het delen is op zich wel gezellig en sociaal, het smakken kan je aan wennen, slurpen is hier gewoon nodig omdat alles heet is en je die noedels met allen je stokjes echt niet naar binnen krijgt, maar de rochel geluiden zijn af en toe echt te ranzig voor woorden. Gelukkig zijn dit vooral de mannen en kunnen de vrouwen zich nog redelijk gedragen haha:p Maar helaas is het voor de mannen hier normaal om die geluiden te maken, vervolgens een flinke fluim op de straat te mikken en gewoon door te lopen, helaas wat ranzig maarja. Gelukkig is het Koreaanse eten tot nu toe wel allemaal goed, lekker en nieuw, eigenlijk is het Nederlandse eten maar saai, ik ben benieuwd of als ik terug ben in NL ik het eten nog wel lekker vind haha :P waarschijnlijk is alles flauw:p omdat alles hier zo kruidig is :p Maarja genoeg hierover anders blijf ik maar typen dus over naar de Woensdag.
Woensdag ging het op lab eindelijk wat beter want mijn experiment wat de vorige x mislukte was deze x wel gelukt, ik had eindelijk bacteriën die de ampicilline overleefde :D Helaas wel erg veel en ik moet er vanuit gaan dat maar 2 op de 10 ook daadwerkelijk het DNA bevatten wat ik er in wil hebben. Maarja het zijn er al meer dan de vorige x :D Daarna gezellig wezen lunchen in de dorm cafetaria met Minju en Justin want het is er lekker goedkoop voor nog geen 2.50 heb je een enorme lap vlees, dubbele portie rijst water, extra soep en Kimschi als je wilt en je kunt er dan nog makkelijk een ijsje bijkopen voor 70 cent :D En avondeten kan je overslaan :D Bij de Koreaanse les was ik de sjaak omdat de lerares, vreemd maar heel aardig mens. Mij uitkoos als uhm tja,, sigaar? Nouja iig iedereen moest proberen iets te bestellen in het Koreaans en elke x pakte ze mijn spullen om te geven en dan vroeg ze in het Koreaans Nugu iyeyo? (van wie is dit) en dan moest ik dus antwoorden Je ge yeyo, helaas duurde het even voordat ik terug kon vinden dat dit het goede antwoord was, dus na ongeveer 10 pogingen en een dubbel liggende klas kon ik eindelijk mijn spullen terug krijgen:p Nadat ik weer thuis was heb ik nog even geskyped met youri, loes en annechien dus toen was mijn avond al weer bijna om haha.

Donderdag had ik de middag vrij gepland om aan mijn projectplan te werken. Helaas had ik het op het lab vrij druk, doordat er namelijk maar 2 van de 10 monsters waarschijnlijk positief zijn moest ik het maximaal aantal monsters nemen, dat waren er dus 24 (meer passen er niet in 1x in de centrifuge:P) dat is op zich wel te doen en het protocol was ook niet heel lang, het enige probleem is…. Je moet dus alles 24 x doen… Lijkt wel ok? Ik zal het even voordoen: 24 epjes (soort kleine reageerbuisjes) pakken, beschrijven, 24x het klepje openen, 24x het dopje van een reageerbuis afhalen, 24x opzuigen, 24x pipeteren, 24x alles door het vuur halen om bacteriën te doden, 24x het klepje dichtdoen 24x het dopje weer op het reageerbuisje doen, alles in de centrifuge doen en 2 minuten pauze houden. Klinkt al wat meer nu he? Nou inderdaad en dat was pas de 1e stap maar niet helemaal nee, want er past maar 1,5 ml in het epje en er moet 3 in, dus al deze dingen nog een x :D goedzo je hebt stap 1 van 15 compleet :D nouja de rest kan je jezelf wel inbeelden :P Ik zat dus van 9 tot 13 al die stappen te doen, even lunchen en daarna naar huis om te beginnen aan mijn projectplan. Was ik net begonnen aan mijn projectplan, had een indeling gemaakt en had net 5 regels van de inleiding voor elkaar gekregen kwam anech op skype met vervelend nieuws.. Dat papa in het ziekenhuis lag :| uh wat?! Dat hij pijn in zijn borst had en dat ze dachten aan een hartaanval of iets dergelijks, naja daar ging mijn creatieve schrijfbui het raam uit. Maar gelukkig bleek er niet zo heel veel aan de hand te zijn maar toch begin je ineens te denken dat als er wel iets gebeurd ik hier 10.000 km verderop zit… Wat moet ik dan in vredesnaam doen?! Ik moet hier dingen opzeggen, proberen alles in te pakken, geld terug te krijgen van de kamer, vaarwel zeggen aan mijn vrienden en het lab, proberen een vliegticket te krijgen, en ondertussen proberen logisch na te blijven denken, terwijl ik hier in mijn eentje op een kamer zit. Nou ik hoop maar dat er dus helemaal niets gebeurd komend jaar want ik weet nu al niet wat ik moet doen, en als er iets gebeurd denkt een garnaal waarschijnlijk nog beter na dan ik dus aiai ik moet maar stoppen met hier aan te denken maar dat zat mij donderdag, en de dagen erna dus wel een tikkie, hmm schop? Dwars. De rest van de dag heb ik maar geprobeerd mijn zinnen een beetje te verzetten door te gamen. En andere dingen te doen. Wel heb ik nog gezellig even bijgepraat met Max :)
Vrijdag moest ik s morgens weer naar het lab om mijn 24 monsters in een gel te runnen, dit is om te checken of mijn stukje DNA er ook echt inzit. Een gel runnen is niet zo veel werk, maar ik moest weer 24 samples doen en ik wist niet waar het monster voor de negatieve controle lag, dus ik moest wachten tot Masayo er was, helaas kwam die vrij laat dus dat was zonde van mijn tijd. Maarja op de gels zouden theoretisch 4 positieve resultaten te zien moeten zijn, helaas was er maar 1 en dat is nog een twijfelgeval ook, maarja 1 is al meer dan 0 dus wie weet want ik heb er maar 1 nodig :D.
Daarna ben ik ergens curryrijst met een vanille slushi gaan eten/drinken en op naar huis om proberen aan het projectplan te werken. Dat was wel nodig want gisteren stond mijn hoofd er dus niet zo naar. Helaas viel het vandaag ook niet echt mee maar toch heb ik wel redelijk wat kunnen doen, en het uitgaan wat voor de zaterdag gepland stond werd gecanceld omdat het meisje het hele weekend op de uni in de library moest blijven studeren… Die mid-terms hier zijn echt afschuwelijk, iedereen studeert de hele dag en nacht, ja ze blijven gewoon de hele nacht wakker in de library om te studeren :? En hebben dus eigenlijk nergens anders tijd voor, behalve tussendoor even snel eten. Nouja dus nog maar even gegamed op mijn laptop om mijn gedachten te verzetten, en nog even geskyped met mama, die denk ik voor het eerst van dr leven uit zichzelf een computer heeft aangezet en het voor elkaar heeft gekregen om skype op te starten en mij te bellen haha :D Geweldig toch :D Of was dit donderdag al? nouja maakt niet uit ik ben iig wat meer opgeschoten met mijn projectplan en ik kon zowaar is vroeg naar bed, wat uiteraard weer mislukte :P dus het werd weer 1 uur :D maar ik kon tenminste wel lekker uitslapen tot 12.30 op zaterdag :D daarna douchen, de was doen, afwassen, kamer schoonmaken en weer verder aan het projectplan, gelukkig heb ik zaterdag flink wat kunnen doen en zelfs nog Oh Oh Cherso kunnen kijken met Anech. ‘s Avonds vroeg Nicola of ik zin had om wat te gaan drinken, nou was ik na een aantal uur dat projectplan wel redelijk zat dus daar had ik natuurlijk wel tijd voor haha. Om 21.30 spraken we af en we waren op zoek naar een plekkie, wat uiteraard weer lastig ging want ik denk dat Nicola net als ik X Ongeschikt is:P kiezen is onmogelijk XD er zijn zoveel barretjes haha dus we liepen gewoon 5 minuten rond haha en toen sms’te Juhee of ik al gegeten had want zij ging met Minju ergens eten. Dat had ik niet verwacht want ik dacht dat Minju wel thuis zou blijven en Juhee studeren, maar daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen dus zijn we gezellig met zn 4e. Het doelwit van onze chopsticks was dik, wit met rode saus, zacht, een soort grote rijst, genaamd Topokki, en geloof me We got them, Topokki down! :P Ik vind het nog het meest lijken op gemuteerde rijst maar ze blijven ontkennen dat het gemuteerd is haha. Ik had zelf al gekookt, mijn eigen versie van Fried riest, er was niet veel fried aan het leek meer op stamppot XD want mijn cookingskillz zijn nog niet zo goed:P zie ook de fotos maar haha. Maar ik heb toch maar meegegeten:D want weggooien is zonde en daar heb ik een hekel aan. Daarna moest Juhee weer terug naar de library om te studeren en Minju ging als een soort zombie naar huis omdat zij net Justin op het vliegveld in Incheon had gezet op zijn terugreis naar Canada. Justin is dat niet die jongen die hier een maand zou blijven? Jep that’s him, en die maand is inderdaad al voorbij! Nou weet ik niet hoe jullie denken maar dat is iig (in ieder geval) wel hoe ik er over denk. Nouja ze was niet echt spraakzaam natuurlijk want ze ziet hem niet tot ergens volgend jaar. Dus die ging terug naar huis, en Nicola en ik konden ons originele plan vervolgen om wat te gaan drinken. Eerst zijn we naar een bar gegaan waar een live dj zou zijn, nou die hebben we niet kunnen vinden:P maar we kregen we wel 2 biertjes en nog meer eten:p hoorray XD alsof ik nog niet genoeg had na een enorme avondmaaltijd en tapokki :P We hebben gewoon gezellig zitten praten over van alles en nog wat en daarna zijn we naar de 2e bar Gypsy rock gegaan, waar we maar is voor de verandering een cocktail hebben besteld :P Cosmopolitan en White Russian, beide goed te doen :P daarna nog een biertje en een Black Russian voor Nicola. Toen was het alweer over 1e en dus tijd om naar huis terug te gaan, ja helaas gaat niet iedereen zo lang door hier in Zuid Korea:P zeker niet in de toetsweken:P Maja kon ik tenminste weer wat slaap inhalen dus de wekker om 12.00 gezet en mijn ogen dichtgehouden tot dat Cascada weer door mijn kamer begon te zingen. Opstaan, afwas doen en weer verder aan het projectplan jippie :D, daarna nog met Anech geskyped en weer gekookt en met Oma, mama en loes geskyped. En helaas kon ik geen film kijken want mijn projectplan moest echt af, dus die heb ik bijna afgekregen :D ik kreeg mijn laatste protocollen om 1 uur ‘s nachts dus die heb ik toen ook nog maar gelijk ingevoegd haha. Aangezien ik dus de hele dag bezig was heb ik maar maandag – donderdag kunnen schrijven aan mijn blog en de rest niet kunnen afmaken, en dus ook niet kunnen posten helaas. Maarja dat komt wel goed:D
Aangezien het nu al maandag is en ik nu op het lab niet zo veel te doen heb kan ik nu dus vrijdag-maandag schrijven :D. Mijn camera zou eind deze week binnenkomen maar hij is zojuist binnengekomen :D helas is de batterij nog niet klaar met opladen :( Bij nader inzien hij is klaar :D:D oke ik ga ff testen:p ben zo weer terug haha Ok ben ik weer hij doet ut! En mooie fotos ook:D de zoom is ook super dus vanaf nu kunnen jullie extra vaak genieten van mooie foto’s op mijn webalbums :D super! Wel een rib uit mijn lijf maar dat is mooi want die heb ik toch te veel:P en het resultaat mag er zijn :D Maar weer verder over vandaag:P we zijn daarstraks lekker wezen lunchen in het cafeteria jep weer Ton Katsu :D jummie vandaag wou ik een lekkere grote omdat ik echt honger had en ik geen avondeten ga eten dus voor 3000 de grootste besteld, helaas waren we al een uur later en was die uitverkocht boohoo maar daar konden ze wel wat op bedenken want nu kreeg ik lekker 2 anderen :D +extra rijst natuurlijk en Juhee lunchte mee maar met haar eigen lunchbox dus ook nog Kimbap en druivensap voor Daan :D Verder op het lab om een PCR te starten om toch nog maar even nog een x te checken of mijn candidate ook echt positief is, over 10 min kan ik weer een gel runnen en dan weet ik over een uurtje of het positief is of niet :D Laten we het hopen maar 90% van research bestaat uit mislukkingen hehe. Maarja ik geloof er in dat het goed is dus dan moeten die DNAtjes zich toch zeker wel naar mijn gedachten vormen? Nouja wie weet :D Verder heb ik op het moment niet zo veel meer te vertellen want dat is het eigenlijk tot nu toe haha. Oja nog wel:p mijn projectplan is goedgekeurd door Eric, met enkele opmerkingen hier en daar dus die kan ik vanavond na Koreaanse les verbeteren en opsturen naar school. Ik ben benieuwd wat Sung Ah er van vind. Ik ga weer verder aan mijn experiment en dan denk ik ff verder met mijn camera spelen :D Daan out.
Daan In, Masayo had donuts gekocht voor ons maar Eric had geen trek, Masayo zelf evenmin, minju wil op dieet en juhee was er niet dus alles was zon beetje voor mij:P haha dus 5 donuts later heb ik vandaag toch ook echt weer een hoogstaand dieet gevolgd:P en was dit voor mij weer een echte goede dag want alles is af, goed nieuws, camera, op het lab waren de mensen ook goed gehumeurd vandaag en ik dus ook :D maar het is nu alweer 1 uur ’s nachts maar ik heb alles af en nu kan ik dus mijn blog weer posten :D en dan lekker naar bed want morgen weer ‘’vroeg’’ eruit :D groetjess! En Oja de dotter operatie van Pap is goed verlopen dus daar hoef ik mij ook geen zorgen meer over te maken :D nou de groetjes dan maar weer en tot ergens dit weekend denk ik?

  • 18 Oktober 2010 - 16:44

    Zus:

    Nu zie je ook eens wat wij altijd van nou voor ons kiezen kregen! HAHA

    En die epjes, dat heb ik ook gedaan, maar dat hoefde niet 24 keer maal twee, gelukkig hihi. En pff al die donuts dat is niet goed voor je hoor....

  • 19 Oktober 2010 - 01:07

    Daan Mevius:

    Wat bedoel je?

    En ik ben ook echt stom hoor, leg ik uit wat smileys betekenen maar op deze site zijn het gewoon al plaatjes... en als ik het in word typ zijn het nog gewoon : p symbolen enzo.. Maja.. XD

  • 19 Oktober 2010 - 06:48

    Eline Jurgens:

    Hahahah wat grappig dat je de smilies uitlegt, en damn ik moest zo hard lachen dat je rijst meer op stamppot leek dan op rijst :) Toen ik de eerste keren rijst maakte had ik precies hetzelfde hahah geniaal!!
    Wel ff schrikken van je papa, maar gelukkig is het goed afgelopen :) Dat is iets waar je niks aan kan doen, maar weet je, als zoiets gebeurt (het zit ook zeker in mijn hoofd) kun je heel snel vliegticket regelen en je professor etc regelen het allemaal wel dat je (tijdelijk) weg kan. :) Komt helemaal goed.. Niet te veel zorgen om maken ! ;) Nergens voor nodig.

    Damn er zit bij mij een Maleisisch meisje op stage en als zij luncht zit ze ook zoo hard te smakken en smerig te doen haha dus ik zorg altijd dat ik weg ben als zij eet.. Maar dat komt dus door die gewoonten! We hebben geen keus dan het maar te accepteren ;) Ik kan tenminste nog vluchten maar bij jou is het OVERAL!!!! Respect dat je het volhoudt haha, en succes er nog mee :)

    Kus,

    Eline

  • 19 Oktober 2010 - 11:59

    Daan Mevius:

    gelukkig van die rijst:p verpruts ik het toch niet zo heel erg :D en ik doe ook maar wat want ik heb totaal geen ervaring XD en er is hier ook niemand die verteld hoe het wel moet:p dus het is trail en error:P Maar vandaag was alweer beter dan alles ervoor :D

    Haha van dat meisje XD ik moest echt keihard lachen:p en ik kan idd geen kant op bhwaha:p

  • 20 Oktober 2010 - 08:50

    Kim De Vries:

    Klinkt allemaal hartstikke leuk Daan! Goed dat je voor weinig geld lekker veel eten krijgt, hier is alles opzich best duur! Ik merk aan het lezen van je verslagen dat je daar al echt gewend bent en genoeg te doen heb! Have funnnnn!

  • 21 Oktober 2010 - 11:03

    Susanne:



    IEWL!

  • 21 Oktober 2010 - 11:07

    Daan:

    Dankje kim :)

    @ suzanne, wat iew ?>

  • 21 Oktober 2010 - 14:19

    Kim Sung Ah:

    Annyong Daan-shi,

    Leuk weer even je blog te lezen. Project-plan is gelezen en wordt nog voorzien van commentaar. Werk ze!

    Sonsengnim

  • 21 Oktober 2010 - 14:56

    Daan:

    Haha, leuk dat u het ook leest :), Ik ben benieuwd wat de opmerkingen worden.

    Annyong Haseo, Sung Ah si

  • 21 Oktober 2010 - 22:04

    Anech:

    Lieverd, voor ene van de reden krijg ik geen mail meer dat jij een blog heb gepost. ik had deze nog niet eens gezien!
    maar wel leuk om toch te lezen dat je soms dingen vergeet te vertellen =p vooral van het eten bah!
    Het verbaasd me nog steeds ( in de positieve zin ) dat je alle eten daar opeet, ik hoop dat als je terug ben lekker voor ons op z'n Koreaans gaat koken =)
    <3

  • 24 Oktober 2010 - 12:54

    Zus:

    van het onsmakelijke eten bedoelde ik :P
    en die smileys, ik denk dat het sowieso wel handig is, ze zijn zo klein en dan kan 't weer niet precies zien.... je snapt t wel ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Daegu

Daan

Aloah Ik ben Daan Mevius, 20 jaar oud en een 4e jaars HBO student Biotechnologie aan Avans Hogeschool Breda. Om mijn opleiding af te ronden ga ik 9 maanden afstuderen in Zuid Korea door daar onderzoek te doen naar medicijn ontwikkeling. Dit is voor mij een hele grote stap aangezien ik op dit moment nog lekker thuis woon. Toch heb ik er veel zin in en ben ik heel benieuwd hoe het gaat worden. Wel zal ik jullie allemaal erg missen. Naast afstuderen hoop ik ook nieuwe ervaringen op te doen, en veel cultuur/natuur/geschiedenis te zien in Zuid Korea. Ook zou het mooi zijn als ik weer een paar stappen kan zetten op mijn Spirituele pad. Als je nog iets wil weten moet je het maar laten horen! Groetjes ~Daan Mevius Voor fotos: https://picasaweb.google.com/daanmevius Facebook: http://www.facebook.com/daan.mevius Hyves: http://dmevi.hyves.nl/ Skype: daan_mevius

Actief sinds 31 Aug. 2010
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 37347

Voorgaande reizen:

04 Juni 2011 - 18 Augustus 2011

Twee en een halve maand in China met Loes!

06 September 2010 - 03 Juni 2011

Afstudeerstage Biotechnologie aan de Kyungpook Nat

Landen bezocht: