Een familie en berg ervaringen rijker - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Daan Mevius - WaarBenJij.nu Een familie en berg ervaringen rijker - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Daan Mevius - WaarBenJij.nu

Een familie en berg ervaringen rijker

Door: daanbeyondthehorizon

Blijf op de hoogte en volg Daan

24 September 2010 | Zuid-Korea, Seoel

Annyeong,

Ik ben weer terug na een paar dagen uit :D Helaas is het alweer over want de tijd ging echt heel snel.
Ik zal maar weer gewoon beginnen bij waar ik was gebleven!

Oh nee eigenlijk moet er nog iets tussen, want het is helemaal niet normaal dat een Buddy (Sado) zijn Buddy (Ik) meeneemt naar zijn familie. Ik ben miss wel de 1e student in de gehele geschiedenis van de KNU haha! Ik ben hier dan ook zeer blij mee en heb dan ook alles vanuit een positief aspect bekeken. Het was ook Sado’s tijd met zijn familie dus ik heb hem gewoon laten praten, en als hij iets wilde vertalen daar met blijdschap op gereageerd. Maar ik vond het niet gepast als ik de hele tijd ging vragen om vertaling en aandacht dus zo hadden we beide wat we wilde. Ik ben dan ook echt heel blij met Sado als buddy en geloof dan ook niet meer in Toevalligheden dat hij ineens mijn Buddy werd ipv. Inyoung Choi, ik weet wel waar hij mij mee kan helpen op mijn pad, maar waar ik hem van nut kan zijn moet nog blijken. Naja nu weer terug naar mijn speciale avontuur :D

Ik voelde mij maandag gelukkig een stuk beter en had alleen nog hoofdpijn en last van mijn nek dus toen Sado mij kwam ophalen, 1.5 uur te laat :O doordat hij het moeilijker had met de begrafenis dan hij dacht gingen we met de trein richting Busan, de 1na grootste stad van Korea en dat was te merken ook! Ik heb nog nooit van mijn leven zo veel mensen, flats en auto’s bij elkaar gezien! Momenten als dit laten mij dan ook weer inzien hoe klein Nederland eigenlijk is. Het lijkt heel wat maar het stelt geen moer voor! In deze 1e stad wonen meer mensen dan in ons hele landje :| 20 Miljoen inwoners! Op het station kwam de vader van Sado ons ophalen met zijn Rexton SUV. Thuis gingen hij en zn moeder gelijk aan het koken omdat wij nog niet gegeten hadden en het ondertussen al tegen tienen liep. Sado en ik konden dus ook niet wachten want we hadden expres een mini lunch gedaan zodat we bij zijn ouders konden eten haha:p Zijn vader heeft een keer of 5 gezegd dat ik er knap/mooi/goed/aardig/gezond uitzag bwahaha! Dat is nog is wat anders dan dat je in Nederland hoort van vreemde! Toen ik binnenkwam stond er 1 iemand in de woonkamer, ik dacht dat het zijn zus was (waarvan die mij net verteld had dat die die niet heeft..) maar ze zag er echt jong uit, ook al was ze al in de 40 :o! Zijn moeder gaf mij gelijk een omhelzing en een knuffel en zij dat ik gevoelig was, dus ik vroeg hoe ze dat nou weer kon weten, het antwoord was dat dit haar huis was en dat zij ook gevoelig is en dat als er iemand anders binnenkomt in haar huis dan voelt ze dat. Aparte ervaring maar ik vond het wel leuk want ik ben ook gevoelig :x haha! We aten allerlei soorten vlees en een vis, daarna liet de moeder ons weten dat ze wilde dat ik Sado’s broer werd! Haha dat was mooi en ik denk dat we over een tijdje wel bijna net zon sterke band zullen krijgen (miss heb ik het nu eigenlijk al wel!) Daarna nog even gepraat en toen naar bed, airco was niet nodig want ze woonde op de 14e verdieping dus we zette gewoon de ramen tegen elkaar open.
Om 5 uur moest iedereen er al weer uit omdat we richting Oma zouden rijden. Een flinke rit en omdat met Chusok bijna HEEL Korea op weg gaat naar hun familie zijn we ruim voor de files vertrokken. Onderweg hebben we nog zijn tante en nichtje opgepikt. Maar gelukkig zijn Koreanen niet zo groot dus we konden gewoon met 5 achterin :D. Voordat we bij oma zouden aankloppen moesten we er natuurlijk wel goed uitzien, dus we zijn eerst naar een sauna gereden in de bergen, Koreanen noemen het Hot Tub en mij is nu ook duidelijk waarom want het zijn gewoon 4 baden en 1 sauna:P Het was lekker warm met 41 en 45 graden en lekker koud met 8 graden brrr. In Korea zijn mannen en vrouwen wel gescheiden dus er waren alleen mannen in dit deel van de sauna, dit vond ik eigenlijk nog moeilijker dan in een gemixte sauna:P want overal waar je keek naakte mannen die elkaars rug waste of in het water zaten. Na lekker badderen heb ik zijn vader toegestaan om ook mijn rug dan maar te doen met zon speciaal washandje, en dat heb ik geweten ook want het leek wel schuurpapier en Koreanen houden niet van halfzacht dus mijn rug was mooi rood toen ik klaar was haha! Na de sauna was het nog een halfuurtje rijden naar Oma die ergens op het ‘’Platteland’’ (eigenlijk is er niets plats aan Zuid Korea) bij de zee woonde. Zoals je miss wel op de foto’s zult zien zijn alle bejaarden hier klein en krom, maar ze werken nog steeds! Duwen karren, werken op het land, maken schoon, koken, ruimen op, van alles en nog wat. Een beetje moeilijk te begrijpen voor mij maar het is de Koreaanse cultuur zegt Sado. Er was al wat familie dus ik werd gelijk voorgesteld aan de rest van de familie, ook hier zag ik 1 van de vrouwen aan voor 1 van zijn nichten, wat gelijk voor gebroken ijs zorgde :) Zo nu en dan vertaalde Sado is wat en voor de rest kon ik de gesprekken niet echt volgen haha, om 12 uur zijn Sado en ik maar gaan slapen omdat we die nacht maar kort hadden geslapen. Slapen doe je in the Countryside dus gewoon op de grond! Aiai, gelukkig was er voor mij wel een soort dekentje:D lag tenminste iets beter. 2 uur later werden we alweer wakker gemaakt want het was tijd om naar het land te gaan om oma te helpen met oogsten :) Dit was best leuk om te doen maar ik ben blij dat het niet mijn baantje is want ik zweette mij echt kapot! We moesten Sweet Potatoes (soort aardappelen, smaakt als aardappel maar dan net iets zoeter, maar het kan ook Paars van kleur zijn. Ik weet niet of wij dit hebben in NL maar ik kende het iig niet. Jammer want het is best oke :)) Helaas waren we zo bezweet na dit harde werk dat we weer konden douchen. Na het douchen was het tijd voor de avond maaltijd die lekker was en voor zon beetje het eerst van mijn leven vond ik zowaar een vis lekker:P het was volgens mij een gestoomde platvis of een schol, zon bruine die plat in het zand ligt. Na het eten waren we nog steeds moe dus zijn we om 8 uur alweer naar bed gegaan haha:P

Om 7 uur de volgende morgen werd ik alweer wakker doordat er mensen in mijn kamer liepen en het licht aandeden, ik moest ook opstaan want het was tijd voor de ceremonie en de speciale ‘’feest’’maaltijd. Bij de ceremonie was er een hele tafel klaargemaakt met allerlei eten voor de voorouders, alles stond op een specifieke plek en de mannen (behalve ik helaas, de broer van opa wou mij er niet bij hebben :(, gelukkig was de rest van de familie wel ok met mij :D en de broer van de opa ging gelijk na de ceremonie weer weg) moesten 2x buigen op een speciale manier en het drinken vervangen voor vers water en rijstwijn. Daarna kwam het vervolg van de ceremonie en dat was dat de mannen mochten beginnen met eten en drinken, hier mocht ik dus wel weer mee meedoen, jippie maar door 4 shotjes soju en rijstwijn(Rijstwijn smaakt eigenlijk gewoon naar wijn, maar dan lekkerder:P dit lust ik wel en wijn niet. Dus voor mij voortaan rijstwijn :D) te drinken om 8 uur ’s morgens op een lege maag voelde ik mijn hoofd bij het eten flink draaien haha:P Hierna was het wel toegestaan om het geofferde eten wat nu gezegend was door de voorouders te eten, maar aan gescheiden tafels want tijdens Chusok moeten de vrouwen alles doen en hoeven de mannen niets te doen, ik mocht dus ook niets doen :( maarja aan de andere kant ook wel lekker lui:P de cultuur in Korea is nog steeds dat vrouwen lager zijn dan mannen en dus ook bepaalde taken moeten uitvoeren. Ook al ben ik het hier niet helemaal mee eens kan ik er niet tegen in want het is hun cultuur. Ondanks dat het het ontbijt was en ik dus maar weinig trek had heb ik toch maar gewoon zoveel mogelijk gegeten want het was wel lekker, en gezegend natuurlijk :). Daarna nog even met zijn nichtjes zitten praten en toen zijn we vertrokken met de bus richting van Gyeongju. Ik voelde mij wel welkom in de familie en iedereen deed ook erg aardig en geïnteresseerd, dit was fijn want dat gaf mij toch een beetje een familie gevoel. Ook Sado zijn ooms hebben meerdere keren gezegd dat zij mij nu tot 1 van hun broeders rekenden :) Dat is fijn want nu heb ik hier toch een familie terwijl ik de mijne 10.000 km verderop zit. En ik deze weer ietsje meer begin te missen.

Helaas was het weer niet heel super want het regende de hele dag en ik had een 3-kwart broek en een T-shirt aan en geen jas meegenomen.. Dus het plan was om een auto te huren maar deze waren of verhuurd of dicht, dus het werd een bus:) Na boven op de berg nog wat gegeten te hebben hebben we het Bulguksa tempelcomplex bekeken. Dit behoord tot het UNESCO Werelderfgoed en met recht want het was speciaal! Je kunt op de foto’s alles zien. Het was handig en gezellig dat Sado mee was want die wist af en toe ook nog wat extra dingen toe te voegen of uit te leggen :) Het regende wel de hele tijd en ik liep met natte voeten in mijn sandalen, maar doordat het zoveel regende was het ook niet druk en heb ik tenminste foto’s kunnen maken zonder allerlei mensen die overal voor staan!
Na alles gezien te hebben in de tempel hebben we de bus terug genomen naar het station, op het station hadden ze allemaal mooie leuke bonsai boompjes die ik eigenlijk allemaal wel wil hebben:P helaas moet ik nog even doorsparen denk ik.. Toen onze trein stopte en er mensen uit moesten kwam er een oude opa uit de trein, dus ik dacht laat ik hem een hand geven anders valt die nog, maar hij zwaaide met zijn stok dus ik dacht hmm dan niet. Dus ik trok me arm terug maar bijna tegelijk kwam de oude man ook de coupe uit zeilen, hij was van plan het beton van heel dichtbij te bestuderen maar dat leek mij niet zon verstandige keuze dus ik heb hem opgevangen;) waar hij mij erg dankbaar voor was. Na 20 buigingen kon ik dan zelf eindelijk de trein in. Deze deed er helaas 1 uur en 45 minuten over :| maar hierdoor konden we wel lekker praten en genieten van het uitzicht. En genieten van Busan want dat is echt HUUUUUGE het duurde gewoon 30 minuten met normale snelheid vanaf de rand van de stad tot ons station! Eenmaal terug thuis even tv gekeken en daarna naar buiten waar we hadden afgesproken met een vriendin van Sado, helaas kwam ze veel te laat dus hebben we een tijd moeten wachten en we zouden gaan eten dus we hadden echt super honger toen ze eindelijk kwam haha. Na lekker gegeten te hebben en weer aan het bier en de Soju te hebben gezeten was ik voor de 1e x van mijn leven 2 keer op 1 dag aangeschoten:P haha. De vriendin van Sado sprak net als zon beetje alle meisjes hier geen engels, omdat ze te verlegen zijn om het te proberen. Maar als de soju een beetje begint te werken komt er ineens wel engels uit. Na een aantal Soju en biertjes later konden we dan ook gewoon normaal in het engels praten en het was dan ook heel gezellig! Misschien dat ze mij volgende periode bij de yoga class wil meenemen. Ik hoop het want Sado is niet over te halen. Yoga is voor vrouwen en alleen vrouwen doen het, wat ik niet snap want in het westen en USA is het wel normaal:P Maarja iemand moet de 1e zijn toch?

Na de volgende ochtend wakker te worden in een lekker bed kon ik eindelijk van het uitzicht genieten vanuit het appartement, want voorheen was het steeds donker, ik heb dan ook gelijk wat foto’s gemaakt. Daarna zijn we met de auto door de stad gereden en hebben we een andere vriendin opgehaald om samen naar down-town te gaan en daar een beetje rond te lopen en wat te eten. Deze keer was het een specialiteit van deze Down Town (Busan is zo groot dat het 4 Down-Towns heeft :o ) In de Pork Leg straat hebben we Varkensvlees met gele Wasabi gegeten. Van wasabi ben ik niet zon fan maar gele wasabi was wel lekker eigenlijk. Verder zaten er nog vreemde sliertjes in en dat bleken tentakels van kwallen te zijn, Yuk! Ik had al zon vermoeden omdat het prikte en je er zo hard op moest kauwen, maar ik dacht dat dat toch vast niet waar kon zijn.. helaas wel :P En deze sliertjes zijn nu samen met gesneden inktvis(de tentakels zijn ‘’lekkerder’’ dan het lichaam…) 1 van mijn minst favoriete gerechten in Korea. Verder zijn we nog even een speelhal binnen gegaan en hebben we daar een paar spelletjes gedaan, maar het is daar echt een herrie niet normaal! In Busan hebben we vervolgens een treinkaartje gekocht en dan zou ik in mijn eentje naar Daegu gaan. Maar omdat ik nog bijna een uur moest wachten tot mijn KTX zou vertrekken moest ik ergens wachten. Helaas waren alle wachtruimtes al vol en op het perron geen bankje te vinden. Daar doen ze hier niet aan, iedereen zit binnen om TV te kijken. Dus na iets verder zoeken kwam ik uit bij de Technopedia van de KTX, hier stonden 3 mooie vrouwen en kon ik naar een 3D film kijken over de trein. Geen erge straf hehe :) Waarom er 3 vrouwen moeten staan bij een zon ding is mij ook niet helemaal duidelijk maar nu kon ik in ieder geval wel praten, op het einde heb ik dus ook maar gelijk even gevraagd om een foto haha:P

In de trein mijn foto’s een beetje bijgewerkt en alvast begonnen aan deze post, in Daegu weer terug naar mijn kamer waar ik nog maar een eitje heb gebakken en erachter ben gekomen dat ik mijn halve koelkast kan weggooien omdat het spek naar alcohol ruikt en de ui zwart ziet:P Omdat er niemand op skype was heb ik de film Knight and Day gekeken, wat overigens echt een hele leuke film was, echt een aanrader! En daar eindigt de blog van vandaag want ik ga nu een deel van de foto’s uploaden. Deze komen gewoon in hetzelfde album op dezelfde site. En ik ga weer Koreaans studeren omdat de TV hier zoveel beter is dan in nederland! Alleen ik kan er op het moment geen ene moer van volgen!. Er zijn de hele dag gewoon leuke programmas ipv tele-home-shopping-shit en met 60 zenders in het standaardpakket is er altijd wel iets tussen :D Ze hebben zelfs een Starcraft channel, dat is Dé game die iedereen hier speelt, op deze channel kan je 24/7 opnames van die games zien haha te maf. Verder hebben ze hier gewoon ondertiteling bij alles en bij vreemde opmerkingen of herhalen ze leuke stukjes of tonen ze ook symbolen als mensen emoties uiten, ik vind dat dit echt wat toevoegt aan de ervaring!
Dus spreek jullie vast weer snel! Groetjes!!

http://picasaweb.google.nl/105074020570245256156/FotosUitZuidKorea?feat=directlink

1e deel staat erop :o), maar het is nu bijna 1 uur dus ik ga echt slapen! Rest komt later!

  • 23 September 2010 - 18:18

    Zus:

    Wat coooool! uuuuu het onweert hier dat heb ik nog niet eerder meegemaakt, maar goed, dat ter zijde. Super dat je nu na familie 1 en 2 ook nog een familie 3 hebt gevonden, dat zal heus niet iedereen meemaken! En dan nog wel een Koreaanse, like omg. Nu ja, dat van die sauna klonk dan weer wel een beetje creapy, gelukkig heb je daar ervaring mee (met toprecreatie enzeu).... Uhm, wat nog meer, hmm o ja Sado is wel top dat ie je meeneemt naar zijn family, dat je hem daar goed voor mag bedanken hoor! Desnoods van mij hihi:P Goed de batterij is leeg van de laptop dus ik post dit nu, tot snel (niet in real life nee, maar skype misschien dan). Slaap wel!

  • 23 September 2010 - 19:00

    Anech:

    Lieverd dit klinkt allemaal geweldig!
    echt super idd dat Sado jou meeneemt naar zijn famili, en super dat ze jou daar zo leuk hebben verwelkomt!
    ik kan niet wachten om jou te zien op skype zodat je mij dit alles lekker kan vertelen!

  • 23 September 2010 - 22:44

    Pa:

    Geweldig wat je allemaal beleeft! En fijn dat je het met ons deelt. Zelf had ik het druk deze week: maandag Ikea-dag bij Loes met Jet en Ton, dinsdag avondschool lesgeven, woensdag nog gauw foto's gemaakt voor je en gepost, hopelijk niet te laat en vandaag ouderavond op Accent. En nu naar bed, want het is alweer 1 uur. Hopelijk tot ziens morgen!

  • 01 Oktober 2010 - 14:18

    Pa:

    Niet overdrijven, volgens wikipedia 4,6 miljoen.

  • 01 Oktober 2010 - 18:05

    Daan:

    Hey ja ik zie het, ik heb gewoon getypt wat ze mij vertelden:p, maar het klinkt idd een beetje onwaarschijnlijk haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Daan

Aloah Ik ben Daan Mevius, 20 jaar oud en een 4e jaars HBO student Biotechnologie aan Avans Hogeschool Breda. Om mijn opleiding af te ronden ga ik 9 maanden afstuderen in Zuid Korea door daar onderzoek te doen naar medicijn ontwikkeling. Dit is voor mij een hele grote stap aangezien ik op dit moment nog lekker thuis woon. Toch heb ik er veel zin in en ben ik heel benieuwd hoe het gaat worden. Wel zal ik jullie allemaal erg missen. Naast afstuderen hoop ik ook nieuwe ervaringen op te doen, en veel cultuur/natuur/geschiedenis te zien in Zuid Korea. Ook zou het mooi zijn als ik weer een paar stappen kan zetten op mijn Spirituele pad. Als je nog iets wil weten moet je het maar laten horen! Groetjes ~Daan Mevius Voor fotos: https://picasaweb.google.com/daanmevius Facebook: http://www.facebook.com/daan.mevius Hyves: http://dmevi.hyves.nl/ Skype: daan_mevius

Actief sinds 31 Aug. 2010
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 37339

Voorgaande reizen:

04 Juni 2011 - 18 Augustus 2011

Twee en een halve maand in China met Loes!

06 September 2010 - 03 Juni 2011

Afstudeerstage Biotechnologie aan de Kyungpook Nat

Landen bezocht: