De mooiste plek op aarde en nog veel meer! :D - Reisverslag uit Kangding, China van Daan Mevius - WaarBenJij.nu De mooiste plek op aarde en nog veel meer! :D - Reisverslag uit Kangding, China van Daan Mevius - WaarBenJij.nu

De mooiste plek op aarde en nog veel meer! :D

Door: daanbeyondthehorizon

Blijf op de hoogte en volg Daan

03 Juli 2011 | China, Kangding

De 2e post :D, Pingyao - Chengdu

Pingyao

Ik schrijf dit nu terwijl we ondertussen al in Chengdu zitten :). Weer een rustdag :D en dat komt mooi uit want dan hadden we weer even tijd om wat te schrijven en te regelen voor foto's en KNU admission. We hebben al onze foto’s nog is bekeken en eigenlijk is het echt geweldig wat we al allemaal hebben beleefd en gezien. De foto’s zijn eigenlijk ook echt geweldig :D en we moeten nog 2 maanden!
Uhm om maar gelijk even wat nieuws te melden.. Ik ben toegelaten tot KNU :D dus vanaf 1 september ben ik een Masterstudent :D Hoera nog 2 jaar in Korea :D
Nou goed uhm even 2 weken terug in de tijd :D

Pingyao, de eerste stad waar we echt een China gevoel hadden, veel kleiner en traditioneler. Alle gebouwen, de mensen, de restaurants en de mooie muur om de stad heen. We hebben in Pingyao een aantal keer lekker gegeten, en lekker door de straten gewandeld in de avond. De 16e juni hebben we een allround kaartje gekocht en hebben we een aantal courtyards bezocht, een museum, en 3 tempels. De tempels waren wederom mooi en ook de courtyards, alhoewel die na de 3e wel allemaal op elkaar begonnen te lijken haha. We mochten ook over de stadsmuur lopen, en om onze route goed passend te maken besloten we via de zuidpoort naar de oostpoort te lopen. Dit bleek achteraf wel een beetje overmoedig want 40 minuten later waren we nog steeds niet bij die oostpoort haha, en vergeet niet dat het 35 graden was… en ons water op was xD, en we konden die geweldige muur niet af dus we konden ook niets kopen ondertussen :’(. Dus toen we eindelijk water konden kopen dronk Loes gelijk even teveel, en werd daarna zo misselijk als wat :(. Loes was ‘’lichtelijk’’ uitgedroogd haha, ik bedoel awww ^^.

De 2e dag zijn we met de tour van de hostel meegegaan naar de Wang Family courtyard met 1 Engelse/Schots koppel en een Nederlands koppel. Ondanks dat er ruim 10 jaar tussen onze leeftijden inzit was het toch erg gezellig. De courtyard was wel oke, omdat we dit de dag ervoor ook al hadden gezien. De underground castle daarentegen was wel leuk :). Wel een enorm verschil buiten licht de temperatuur boven de 30 graden en in de tunnels was het echt koud. En we kregen wel een lichtelijk claustrofobisch gevoel. Zeker omdat de tunnels niet gemaakt zijn op westerlingen, dus het was gebukt lopen of je haren verliezen haha. We hebben veel met deze tourgenoten zitten praten en daardoor weer veel inspiratie opgedaan voor de rest van onze trip :D Het is echt tof om niet meer dan een paar dagen vooruit te plannen want zo kan je lekker alles aanpassen :D

Diezelfde avond zijn we met de trein en een ander Nederlands stel met de nachttrein naar Xi’an gegaan. Omdat alle kaartjes uitverkocht waren hebben we het via de hostel geregeld, en de slimme tante van een hostess had wel wat connecties op de zwarte markt en zo hadden we alsnog kaartjes :D Die ook gewoon geldig waren gelukkig! In de trein hadden we een hard sleeper wat op zich prima was afgezien van een airco fan recht naast mijn hoofd. Gelukkig was het zo warm dat ik met mijn bouwskillz een mooie muur kon maken van mijn dekbed. En dat was prima. Mijn voeten hadden ook nog extra cooling want die hingen buiten het bed:P ik ben te lang voor het bed haha.

Xi’an
18 Juli, 6 uur in de ochtend kwamen we aan in Xi’an. We hadden een free pickup van het Xiangzimen hostel. Dus zo kwamen we prima terecht waar we moesten zijn, en het Nederlandse stel had toevallig hetzelfde hostel uitgekozen haha dus die konden ook naar het naamboordje met ‘’Daan’’ wat boven de menigte uitstak. Dit hostel was wederom weer prima, aardige staf, mooie kamers, lekker eten, behulpzaam, lekkere douches en veel medereizigers. De 1e dag zijn we gelijk maar de stad in gegaan, de bell tower gezien en lekker ontbeten met stuff vanuit de supermarkt. Daar licht echt zo veel wat wij niet kennen dat we elke keer maar gewoon wat aanwijzen en proberen haha. Het vinden van deze supermarkt duurde overigens wel redelijk lang omdat we voor de zooooveelste keer weer de fout in waren gegaan met de schaal van de steden hier, 2 straten op een kaart betekend hier 10 minuten lopen, en niet 2 straten verder,,,
Om Xi’an te bekijken hadden we besloten om maar gelijk de Muslim Quarter te gaan bekijken, dat was ‘’redelijk’’ (30 min lopen….) dichtbij haha. Daar lekker door de winkelstraatjes gelopen en er weer niet in geslaagd om een portemonnee te vinden die aan mijn eisen voldoet xD. Daarna wilden we naar de Famen Tempel maar het bleek dat er slechts 1 bus per dag?! Daar heen ging en die hadden wij allang gemist…. Dus maar naar de Big Goose Pagode gegaan. Toen we daar aankwamen begon er precies een watershow, naast een watershow en ons waren er denk ik zon 2000 Chinese toeristen waarvan er weer een redelijk deel(ik denk toch wel geteld zon hele 1% van die hoeveelheid:P) met ons op de foto moest xD. Na deze Chinese toren van Pisa, ja volgens ons stond die echt scheef :\ gezien te hebben zijn weer naar de Hostel gegaan.

De 19e was het dan eindelijk zo ver, het befaamde Terracotta leger van Xi’an!
We moesten al vroeg op om met een bus 1.5 uur te rijden naar de site. Daar een kaartje kopen, met gelukkig weer studentenkorting en naar binnen. Omdat we het best zelf kunnen vinden, alle gidsen verkopers en ander ‘’ongedierte’’ weer afgewimpeld en lekker op ons eigen houtje het museum, pit 3, 2 en uiteindelijk 1 bekeken. Dit was indrukwekkend maar we hadden ons het eigenlijk nog veel groter voorgesteld! Voor ons viel het dus een beetje tegen :’(, des al niet te min hadden we een goede tijd daar en zijn we vervolgend ook nog naar de tombe van Qin Shi Huang geweest, de baas van het Terracotta leger zeg maar. Ook daar waren we precies weer op tijd voor een of andere voorstelling dus dat was wel leuk. Om papa ook nog wat jaloerser te maken spotte we ook nog een ‘’Hop’’ ^^. We hadden wel weer genoeg gelopen en gezien voor de dag dus terug naar ‘’huis’’ met de bus.
Eenmaal op het station moesten we overstappen op bus 63, een nogal populaire bus want er staat een rij van een aantal tientallen meters voor. Gelukkig want anders zou het echt een gedring van jewelste zijn. Maar nu wacht iedereen netjes op zijn beurt, ging dat maar overal zo…. Meestal(uhm.. Altijd) wil elke Chinees overal als eerste zijn/doorheen. Super irritant want ze duwen en dringen gewoon de hele tijd. Ben ik toch weer blij dat ik gemiddeld 2 koppen groter ben en als ik er even geen zin meer in heb ze met 1 arm weg kan duwen :D.

In de rij voor deze bus ontmoette we 2 andere Nederlanders, wel een stuk ouder dan ons het leek wel echt Vaderdag op Vaderdag haha maar dat mocht de pret niet drukken want het waren echt 2 spontane mafkezen. We besloten om samen gezellig te gaan eten en dat werd een echte beleving want rondlopen door het restaurant en aanwijzen op andere tafels van dat wil ik ook, en vervolgens alle Chinese vragen beantwoorden met ja ja ja :P wat leidde tot lachwekkende situaties voor het hele restaurant. We kregen steeds stokjes met vlees en op het einde werden alle stokjes geteld en deze kosten dan allemaal 1 yuan per stuk. Zo hadden we uiteindelijk weer een hele avondmaaltijd voor 10 euro, die ons (ik zeg haast uiteraard, want we worden hier elke keer door iedereen getrakteerd :x, niemand wil 2 jongere mensen voor zich laten betalen xD )werd getrakteerd. Wat ook lekker was waren de schelpdieren, deze waren wel extreem spicy, zoals je ook kunt zien aan de roodheid op de foto haha.
De volgende dag hadden we een lekkere rustdag gehouden zodat ik voor het eerst aan mijn blog kon werken, en aan de fotocollectie.

De 21e zijn we vroeg opgestaan en met de bus naar Mt. Hua Shan gegaan. Dit is een van de 5 heilige Taoïstische bergen. Waar we hadden besloten om de aller-moeilijkste route omhoog te nemen, het zogenaamde Soldiers-path. Nou dat was ook te merken want het was uhm lichtelijk bewolkt (we liepen in de wolk want het was nogal mistig..) toch scheen de zon ook flink, en stond het ongeveer gelijk aan 2 uur bergbeklimmen in een sauna met een luchtvochtigheid van > 80%, en een temperatuur van >35 graden :O. Dat hebben we geweten ook want al na 5 minuten waren onze kleren zeiknat.. bah. Het was echt een inspannende klim en er waren 2 stukken bij die echt, maar ja dan ook echt bijna verticaal omhooggingen. Dus dat was jezelf optrekken aan de ijzeren kettingen van de railing. Toen snapten we ook gelijk waar die handschoenen voor waren die ze beneden verkochten…. En wij dus weer hadden afgewezen,,, oops. Na 2 uur waren we eindelijk boven woohoo! En we hadden geluk want er was ongeveer 10 minuten opklaring waardoor we wel wat uitzicht hadden want toen we vervolgens terugliepen om nog een foto te maken was er niets meer te zien behalve wolken en mist. Dus maar besloten om weer naar beneden te gaan via die long-way-down. En long dat die was, wow ruim 3 uur trappen af! Stap voor stap. En ook hier waren weer 2 stukken die echt zon 70 graden stijl omhoogliepen. Dus ook hier weer aan de railingen hangen, en in dit geval moesten wij naar beneden! Op hele smalle gladde natte treeën, o oo! Maar alles ging gelukkig goed! Vervolgens kwam het eind maar niet in zicht, en nog niet, en nog niet,, en ondertussen hadden we onze bus al gemist,,, uh oh… En toen eindelijk, eindelijk weer bewoonde wereld! :D

Maar een taxi genomen naar het busstation om te kijken of die er nog was, maar helaas hij was al weg :’(
Gelukkig voor ons was er nog wel een andere bus die ook naar Xi’an moest dus daar konden we mee mee :D hoera! De bus deed er helaas wel langer over dan wij hoopte… Dus we hadden welgeteld 15 minuten om van de bushalte (die aan de andere kant van de stad was ;’() naar de hostel te gaan, daar onze gewassen kleren in te pakken, onze tas in te pakken en nog even opfrissen. Dat werd dus een douche van 2 minuten haha, nog nooit zo kort gedoucht! Om vervolgens weer snel een taxi naar het station te nemen waar we vervolgens alweer helemaal bezweet waren natuurlijk door het gestress en een backpack van boven de 15 kilo plus een rugzak op je buik van ook minstens 5 kilo en een temperatuur die nog steeds lekker boven de 30 graden uitkomt. Op het station 3 x gevraagd waar we wel niet moesten zijn en 3x een andere kant op gewezen….. maar had onze trein uiteindelijk vertraging!!!

Grrr al het gehaast voor niets! :@ Een uur en een kwartier zelfs, maar helaas geen vervoeding xD, en ook geen avondeten! Pas toen we ons in de bovenste 2 bedden hadden gehesen van onze Soft Sleeper coupe met 2 chinezen die geen woord Engels spraken,,,, en al onze was weer te drogen hadden uitgehangen kon ik in de trein opzoek gaan naar eten. Iets verderop vond ik een waar restaurant in de trein, helaas was de menukaart…. Onleesbaar. Dus weer terug naar de coupe, de Lonely planet halen en met die vertalingen en Loes uiteindelijk 2 fried rice en een of andere zeewiersoep voorgeschoteld gekregen. Deze fried rice smaakte supergoed, maar dat kan komen doordat we een hele berg hadden beklommen en onze gehele middagmaaltijd bestond uit wat cakejes plus een worstje en het al 11 uur s’ avonds was xD. Omdat je in een soft sleeper in een coupe ligt kan ik helaas niet mijn voeten uit mijn bed steken, maar de airco heeft het ook niet meer op je gezicht gemunt :D Dus we hebben prima geslapen en s’morgens kwamen we dan ook aan in Guangyuan.

Daar regende het flink en we moesten het busstation vinden. Dus even navraag gedaan en kennelijk zat het een paar honderd meter verderop. Nouja door de regen dan maar… Maaruhhh geen bus te vinden daar :|… Dus verder maar wat zoeken en bleek het gewoon links te zitten helemaal niet rechtdoor verdorie! Daar moesten we uiteindelijk weer 2 uur wachten op een aansluiting met een bus die ons naar Jiuzhaigou zou brengen, althans dat dachtte we… De busrit duurde 8 uur, maar slapen en een film kijken helpt gelukkig om de tijd te doden.! En toen waren we in Jiuzhaigou. Maaruh zeg meneer de buschauffeur.. Waar is nou dat hele mooie park?! Ik zie niets, en waarom zeuren al die taxi chauffeurs hier aan mijn kop over een taxi die ik moet nemen??? Uhm wat bedoel je je stopt hier…? Waar de f*ck zijn we ?! Uhm nou even nadenken dan maar… Gelukkig kwam ik op het idee om het hostel te bellen, want daar was iemand die Engels sprak, en die kon ons vast helpen. Dus even bellen en de telefoon een aantal keer doorgeven , en toen bleek dat er een Jiuzhaigou city bestaat… en dat dat 40km van de valley of het park aflicht,,, Enfin dus nog een uur met de taxi, wat gelukkig maar 80 yuan kostte :). En toen kwamen we dus eindelijk aan bij het hostel :D
Het hostel had een goedkope dorm maar daar waren ook redenen voor zoals het ontbreken van warm water en wc’s die zeker in 2 weken niet waren schoongemaakt :| Ranzig! Maarja we hoefde er toch maar 2 nachtjes te blijven dus prima haha. Het bed daarentegen was wel weer Kingsize, waarom weet ik ook niet maar je kon er volgens mij met zn 3e zelfs in slapen haha.

De volgende morgen waren we van plan om om 7 uur bij de gate van het park te staan, helaas waren we te lui hiervoor en gingen we pas rond 8e door de gate. Wel redelijk prijzig hier, 270 yuan voor entree plus de bus in het park. Maar dit was het zeker, zeker, zeker waard ;D We besloten de bus te nemen naar uhm het park is zegmaar een soort grote Y, het splits zich in 2 wegen met aan de linker weg 2 meren en aan de rechter een heleboel. We waren van plan om eerst te linker te nemen om naar het grote meer te gaan, maar we zaten in de verkeerde bus xD dus we gingen de andere kant op, weliswaar ook naar het einde dus dat was prima :D en zo belande we een tijdje later in het Primeval Forest. Een stuk echt oud bos, en dat was te zien aan de enorme bomen daar.
We hebben vervolgens dat rechterpad teruggelopen naar de splitsing, langs dit pad hebben we uhm miss een stuk of 7 verschillende meren bekeken, en ondertussen nog wel een aantal keer de bus gepakt want het was een kilometer of 20 xD. Bij deze meren hebben we foto’s kunnen maken die je normaal van internet download als wallpapers :D. Het was echt waanzinnig mooi! En elke keer hadden we een mooi stukje gevonden, wow! Foto’s maken, 10 meter verder lopen, Wow! Nog mooier dan hiervoor xD. Toen we vervolgens (uhm zon 6 uur later:P) terug kwamen bij de splitsing zijn we met de bus naar de andere meren gereden, het Long lake, een enorm meer wat ook mooi was en het 5 colour lake, dat dan ook echt nogal kleurvol was. Hier waren we ook gelijk 20 minuten kwijt met poseren omdat we instemden om met 1 iemand op de foto te gaan, en vervolgens moest de rest van de gehele tourgroep ook xD, en dan nog in alle mogelijke combinaties haha xD En dan nog een keer opnieuw met een andere camera, mobiel, andere pose etc etc. Nou dat vonden andere toeschouwers ook wel interessant dus die ook nog even. En een of andere mafkees is wel 7 keer met mij op de foto gegaan xD haha geen idee wat die aan zulke foto’s heeft hoor maarja. Toen hadden Loes en ik er wel weer genoeg van dus hebben we ons verontschuldigd en zijn hard weggelopen xD.

Terug naar de splitsing waar we uit zijn gestapt en nog 2 uur langs allerlei meren en watervallen hebben gelopen richting de uitgang. Net voor sluitingstijd, 17 uur besloten we dat we de laatste 2 meren wel konden skippen en namen we de bus, En Precies! Op tijd want het begon te storten 6 seconden nadat we in de bus stapten haha. Wederom zat het weer ons mee, eigenlijk de gehele vakantie :D woohoo China <3 ons :P. Jiuzhaigou is zowel voor Loes als voor mij verreweg de mooiste plek ooit die wij op aarde hebben gezien met onze eigen ogen. Als je nog een kans hebt zou ik aanraden er ook zeker heen te gaan :D

Na allerlei gevraag, gezeur, gegoogle, gebel, kwamen we er achter dat er per dag 1 bus vanaf Jiuzhaigou naar Huanglong gaat. Dit is een ander natuurpark wat ‘’dichtbij’’ licht, zon 2 uur reizen :P Dus daar gingen we op naar Huanglong!

Huanglong
Na gisteren wat research te hebben gedaan waren we er dus achter dat er inderdaad een bus zou gaan van jiuzhaigou naar Huanglong. Omdat we te laat waren om kaartjes te kopen moesten we dus zo vroeg mogelijk naar t busstation om nog tickets proberen te bemachtigen, dus 5.45 er al uit, wassen met koud water brrrr! En snel naar het station haasten waar we net op tijd waren want we hadde 2 van de laatste 4 tickets :D. De busrit duurde zon 3 uur maar ondertussen zijn we er nog 2 x uitgegooid om foto’s te maken van de bergen en dorpjes :).

Daarna probeerden ze ons weer 50 yuan lichter te maken door ons de terugreis vooruit te laten betalen, maar na 5 minuten gaven ze het eindelijk op ^^ Eindelijk bij het park onze backpacks gestored en een kaartje gekocht, omdat we gisteren al een hele dag gelopen hadden besloten we maar een kabelbaan naar boven te nemen, daardoor ontmoette we gelijk 3 meiden en 1 gast uit Shanghai waar we vervolgens de rest van de dag supergezellig mee zijn rondgetrokken door het park. William een gast van 30 had een enorme dikke DLSR mee dus die werd verantwoordelijk gemaakt voor 80% van alle foto’s haha. Het park was verder ook echt een parel. Helaas waren we de dag ervoor al naar Jiuzhaigou geweest wat toch echt de mooiste plek op aarde is voor ons tot nu toe dus het lag een beetje in de schaduw van dat enorme natuur spektakel. Wat wel leuk was is dat we in dit park 12 mensen zijn tegen gekomen die ons herkenden uit Jiuzhaigou haha omdat ik daar met dat Fel Oranje voetbalshirt rondliep xD. Hey I know you, you were in Jiuzhaigou yesterday! I saw you! Haha
Desalniettemin namen we de kabelbaan naar boven omdat we nog moe genoeg waren van de dag ervoor, en omdat de anderen redelijk sloom waren misten we onze bus. :O Gelukkig konden hun ons helpen en mochten we uiteindelijk gratis mee met hun busje naar een tussenstad, waar we in een taxi stapten met 2 agenten erin, hierdoor hadden wij korting haha en zijn we ipv 300 slechts 20 yuan armer geworden :P
Nu waren we dus aangekomen in onze volgende stad: Songpan

Songpan
Hier hadden we een dorm room in een hostel maar helaas betekende dat wel de badkamer delen met minstens 6 man. En er was slechts 1 douche met 1 boiler… dus die was koud voordat het mijn beurt was verdorie, en ik kan je vertellen op ~2800meter is het water behooorlijk koud als het al donker is. De volgende morgen moesten we om 9 uur verschijnen want we gingen paardrijden :D we wilden oorspronkelijk (nja sinds 2 dagen ervoor :P) voor 2 dagen gaan met een overnachting onder de sterrenhemel, maar er waren geen andere mensen die gingen en voor 3 dagen hadden wij geen tijd. Dus 1 dagje :) We reden lekker door de bergen met 2 Chinese gidsen en een zoontje van een van hen? Er was verder niemand dus lekker veel vogeltjes en zelfs marmotten? Gezien. Verder vlogen er de hele tijd kleine vlindertjes om ons heen die uit de struiken kwamen, dat gaf het wel een sprookjesachtig effect. We reden tot een of andere tempel en daar zijden ze tegen ons, dat we over een uur terug moesten zijn want ze zouden lunch maken. Nou ok dan maar:P dus met Loes de tempel wezen bekijken en wat foto’s gemaakt en vervolgens een lekkere noodle-lunch gegeten.

Vervologens gingen we helaas al weer op weg terug naar het dorp. Achteraf eigenlijk prima zo want we hadden allebei een pijnlijke kont haha, verder ging het hobbelen op een paard eigenlijk wel prima, ze gedroegen zich eigenlijk ook wel goed behalve dat er een soort kop-staart, ahuhm scheenbeen-anus botsing plaatsvond tussen mij en mijn voorligger, vandaar dus mijn vervuilde broek. We wilden eigenlijk nog voor een massage gaan, maar na navraag te doen wat een Romantic Footwash Center wel niet was, besloten we maar om dat niet te doen haha.

De dag erna zijn we weer op reis gegaan naar Chengdu via een precies 8 uur durende busrit dwars door bergen. We hebben onderweg Over her dead body gekeken dus dat was wel leuk. Helaas speelde zowel bij mij als bij Loes toch een redelijke misselijkheid op door al het geslinger en een irritante buschauffeur. Die was in een slecht humeur en vervolgens kregen we vertraging door een file dus daarna was het echt vol gas de bergen over, inhalen in tunnels, en eigenlijk overal waar het niet toegestaan was, de damp kwam gewoon van de banden, of remmen? Af als we stilstonden op het natte wegdek. Maargoed we waren gearriveerd in onze volgende bestemming, en daar zouden we zeker een goede tijd gaan beleven kan ik je nu vast vertellen haha :D

En dat zal in de volgende blog ook zeker komen, die heb ik vandaag in de bus geschreven maar het is te veel voor 1 post :D so Enjoy and stay tuned!, fotos weer op :http://www.flickr.com/photos/64224303@N06/
, als de link niet werkt even knippen en plakken :D

Op et moment zitten we in Kangding en gaan we morgen proberen mijn visum te verlengen :D, Alles is verder nog goed met ons :D dus de groetjes aan iederz!