Het eerste verslag vanuit China! - Reisverslag uit Peking, China van Daan Mevius - WaarBenJij.nu Het eerste verslag vanuit China! - Reisverslag uit Peking, China van Daan Mevius - WaarBenJij.nu

Het eerste verslag vanuit China!

Door: daanbeyondthehorizon

Blijf op de hoogte en volg Daan

25 Juni 2011 | China, Peking

22 juni 2011
Het is al een flinke tijd geleden en ook is onze reis al een tijd bezig, zon 2 weken haha.
Maar het is zo druk omdat we elke dag eigenlijk wel volplannen met activiteiten dat we daarna weinig tijd en energie over hebben om ook nog maar iets te doen. Dus meestal is het even de fotos op de laptop zetten, en mail checken, en met geluk even skypen en dan linea reachta naar bed.
Maarja we moeten natuurlijk nog wel steeds ons gehele verhaal vertellen. Ik zal daarom beginnen met Korea want in de laatste weken van mijn stage was het chaotisch en drukker dan ooit.
Ik moest mijn stage afronden, uitgaan met vrienden en vriendinnen, visum regelen wat uiteindelijk gelukt is in Korea maar helaas maar 30 dagen. Shoppen, dingen kopen voor mijn reis, regelen met mijn bank, geld, kamer, lab, spullen, inschrijving voor mijn master, want ja ik blijf nog 2 jaar in Korea! Plannen zijn een beetje veranderd want ik ga toch geen English tutor worden, want eigenlijk wil ik dat helemaal niet, alleen voor het geld, dus het leek mij verstandiger omdat jaar dan te gebruiken voor mijn master, en aangezien het afronden van mijn master dan toch nog maar 1 jaartje is kan dat er ook nog wel bij, en ik heb gelijk een legaal visum om in Korea te blijven :D
De research op het lab bevalt mij ook nog steeds en de sfeer ook dus dat is ook prima! Verder worden er weinig eisen gesteld aan mij als buitenlander, ik hoef maar 2 vakken per half jaar te volgen! Echt belachelijk haha, maar dan kan ik mooi veel tijd in mijn research en artikel steken :D
Ik krijg verder een scholarship dus de tuitionfee valt weg, zon 5.000.000 W per jaar en verder krijg ik ook betaald voor mijn onderzoek op het lab. Daarnaast wil ik een twee of drie tutor studenten zien te krijgen die mij zon 18-25 euro per uur gaan betalen voor English tutoring ;D Dus zit ik met geld alsnog goed haha :D En ik vind Korea ook nog steeds top, welliswaar blijf ik op KNU in Daegu, ik zou liever in Seoul zitten maar goed het lab is hier dus het is prima :D Maar wanneer ik terug kom weet ik nog niet… misschien met kerst, of anders volgend jaar met voorjaarvakantie of zomervakantie? No idea.
Goed dat nieuws gehad verder met mijn laatste weken in Korea:
Mijn stagebegeleider had problemen thuis, en heeft mij en Avans 3 weken genegeerd, heel fijn in mijn kritieke periode,,, Na veel veel veel geregel en gezeur kon ik eindelijk digitaal afstuderen en had ik 2 vervangende docenten. Dit heeft wel al mijn energie gekost en het was dan ook echt niet makkelijk om positief te blijven… Maar als ik slaag heb ik Avans nooit meer nodig :D dus maar even doorzetten.
Dat heb ik gedaan en na geregel en geprobeer met de videoapparatuur en het tijdstip van de presentatie kon ik op donderdag 26 mei om 7 uur (12 NL tijd) eindelijk beginnen. Mijn presentatie ging via de videoconference, dus zodat ik mijn Powerpoint presentatie kon laten zien op het scherm en ik tegelijk in beeld was, zowel als de tegenpartij in Nederland, bestaande uit mijn 2 docenten plus pa en ma. Aan mijn kant had ik het halve lab verzameld plus Loes :D Want ja die was eerder aangekomen!
Mijn presentatie ging goed en ik ben dan ook G E S L A A G D :D:D met een 9 voor het labwerk, een 7.5 voor de presentatie en een 7.5 voor een verslag (waarvoor ik nooit de kans heb gehad om het te verbeteren dus versie 1,,,, maar ik vind het prima zo :P)
Om mijn overwinning, haha ja overwinning:P te vieren zijn we gezellig gaan drinken en eten op het KNU Campus Festival met mijn labmates een aantal vrienden en Loes. De 2e avond hebben we dit nog is een keertje over gedaan maar dan wat beter. Ik en Lennart hadden de avond ervoor over dierenpakken zitten praten en dat we dat ook wel wilde, bleek een vriend die te hebben dus de 2e nacht heeft de hele campus ons zien rondlopen in een Cheetah en Monkey suit :D haha echt een geweldige nacht!
Dat was zon beetje het einde van mijn stage dus kan ik mooi schrijven over de avonturen met Loes, want die kwam 18 mei aan op het vliegveld in Incheon. Ik had die dagen ervoor doorgebracht in Seoul zodat ik lekker naar de Heaven club kon gaan voor een of andere afterparty en een Hike kon doen met de Sookmyung Women College :D dat was supergezellig maar na een nacht hossen in de club hadden mijn benen echt moeite met de berg :D maar toch helemaal naar de top gegaan met een gezellige groep meiden, en 1 jongen:P
Nu had ik gelijk een excuus om langer in Seoul te blijven want dan kon ik Loes van het vliegveld halen, dus ik ben nog een nacht naar een Campusfeest op een uni in Seoul geweest met een andere vriendin en dat was ook echt supergezellig, maar we bleven drinken tot 6 uur ’s morgens om vervolgens 2 uur op een bank in de school te slapen :P en met de subway naar het vliegveld te gaan. Daar kwam na een half uur wachten, slome loes… eindelijk een bekend gezicht door de deur! Hooray!!
Loes meegenomen naar een vriendin van mij in Seoul, Seoyoung en al haar spullen in haar kamer gestald, en vervolgens Loes Seoul laten zien, alle famous areas en savonds naar de Seoul Tower. Daarna natuurlijk gelijk aan de Soju en Dong Dong ju, een verbeterde versie van de reistewijn makeolie :D de volgende dag shopping om nog wat dingen te kopen voor op reis.
Weer terug naar Daegu om te koken, winkelen, andere vrienden ontmoeten en ik moest ook afstuderen die week.
Het weekend erna zijn we naar Busan geweest met Seoyoung, waar we daar ook de bekende dingen hebben bekeken en lekker in een jimjilbang hebben geslapen. Hij was voller dan ooit :D maar ik vond het wel leuk :D loes daarintegen niet haha:P
Weer terug naar Daegu om nog een x mijn vrienden en vriendinnen gedag te zeggen. Ik ben lekker wezen eten in een duur restaurant, een enorme steak, wraps, kip, monte christo’s, een enorme brownie met ijs, soep, een Cool Running drankje en dat alles voor een whopping 100.000 Won, superduur dus… voor Korea haha want dat komt neer op 15 euro per persoon bwhaha.
De volgende morgen was het zo ver, eindelijk zou onze reis beginnen. Twee en een halve maand naar een onbekend enorm groot land waarvan we de taal totaal niet spreken, op Ni-hao na,, met zn 2e pas 19 en 21 jaar, vol energie en verwachtingen, hoop, spanning maar vooral met enorm veel zin in de reis.
In de morgen van 4 juni namen we dan eindelijk de bus naar Incheon, Seoul. Dat ging ook niet gemakkelijk want 's ochtends moest ik nog mijn kamer overdragen aan een vriendin die er tijdens mijn vakantie in gaat wonen, en we waren een beetje laat,,,, dus de taxi en ik waren het niet eens over waar we er uit moesten, dus hij reed door naar zijn locatie, wat gelukkig een gesloten gebouw was dus we gingen snel terug, en met 1 minuut hadden we het net gered om onze bus te vinden. Wow ons avontuur was nog maar 10 minuten bezig en het zweet liep al over ons voorhoofd:P haha want bus missen = Ferry missen. Dat was ook nog een queeste op zich, om die te vinden,,, gelukkig kwam Seoyoung ons uit de brand helpen om ons daar te krijgen en om ons op de ferry te krijgen, want er sprak helemaal NIEMAND Engels daar! Echt weer lekker handig.. Op de Ferry hadden we niet een economy, niet business, niet Royal maar Royal deluxe kamer haha koste ietsje meer maar dat kon wel:P want het was nog steeds 80 euro goedkoper dan vliegen :)
De boottocht verliep prima, en we waren de enige buitenlanders op het schip dus we kregen mooie service als we iets zochten, want dan werd er iemand meegestuurd om de weg te wijzen. En ik ben zelfs nog lekker naar de Sauna geweest waar ik lekker vanuit het bubbelbad over de zee kon uitkijken :) Via de netbook konden we vanuit bed nog lekker een filmpje kijken en de volgende dag nog 1 want helaas was er zo veel mist dat het 6!! Uur duurde voordat we eindelijk de haven van Qingdao binnen mochten! Oewah wat duurde dat lang!, maar hadden we iig weer wat bijgeslapen haha.
Maar op 5 juni 2011 was het dan dus eindelijk zover… Touchdown in China! :D, even door de controle en daar stonden we dan,,,, uh oh xD en nu?! Uhm ja geen idee nja op naar de hostel dan maar onze tas droppen, helaas onze eerste fout gelijk gemaakt door een prijs van 35 yuan af te spreken met de taxidriver,, , 3 euro 50. Het had ook gekund voor 16 maarja volgende keer dus maar gewoon een taxi met een meter xD…
Het Old Church hostel zag er goed en gezellig uit en we sliepen er in een 8 man dorm, wat prima ging. De 1e dag hebben we gewoon een beetje rondgelopen omdat we zoveel vertraging hadden. De 2e dag zijn we naar Lao Shan gegaan, een berg 2 uur verderop, helaas praten ze in China ook niet overal Engels maar daardoor kwamen we 2 aardige mensen tegen die ons hielpen, toen ik vervolgens vroeg of ze het leuk vonden als we de dag met hun doorbrachten kreeg ik natuurlijk nee graag zelfs te horen! En zo hebben we de hele bergen beklommen met Fang Fang en Jeffrey. Nouja eigenlijk meer trappen lopen, en dat is waarschijnlijk in de rest van China ook het geval maar dat zullen we nog wel zien. We zijn op de berg nog naar een hele bekende Taoistische tempel geweest wat interessant was, en na de hele hike zijn we simkaartjes gaan kopen zodat Loes en ik kunnen bellen. Nadat ze ons daarmee geholpen hadden stonden ze er ook nog op dat zij zouden trakteren dus hebben we ook nog lekker gegeten. En zelfs Qingdao by night verkend.
De volgende dag konden we nog geen treinkaartje krijgen dus zijn Loes en ik een beetje door de stad gaan struinen, parkjes bekeken, naar het strand geweest en vervolgende de nachtbus naar Beijing. De nachtbus was een bus vol met bedden, die eigenlijk Net iets te klein waren en hij zat overvol dus er moesten ook nog mensen in het gangpad slapen. Ik vond het prima maar loes vond het helaas maar nix. In de bus was er een man die Engels kon en ons hielp, vervolgens in Beijing hielp die ons aan een taxi die wel 70 yuan vroeg, vonden wij nogal veel maar deze man verzekerde dat dat normaal was, dus we geloofden het wel want we waren ver van de stad af… bleek achteraf helemaal niet te kloppen,,, konden er voor 20 yuan ook heen en de taxi chauffeur probeerde ons ook nog steeds maar een ander hotel aan te smeren maar na flink zeuren ging die boos spookrijden op een 1richtings weg om ons naar ons hotel te brengen… zucht daar ging ons vertrouwen in aardige mensen in een bus,,,
Beijing
Maar we waren eindelijk in Beijing! Dus gelijk de halve stad over naar de PSB om te kijken of we alvast ons visum konden verlengen. Dat bleek echter onmogelijk, moest ik zelfs een Chinese rekening openen en er 25.000 yaun op storten, en dan nog een berg papierwerk inleveren… Maar niet voor gekozen dus. Omdat we nu toch aan de andere kant van de stad waren besloten we maar om gelijk naar een grote tempel, de Lama tempel te gaan en dat was ook weer indrukwekkend. In de buurt daarvan zouden de drum en bell tower moeten zijn volgens de maps, maar 2 blokjes verder. Helaas werden we hier weer misleidt door de Chinese mapkunsten,, want na 1.5 uur lopen waren die stomme torens nog steeds nergens te bekennen!!! Maar na bijna 2 uur hadden we ze eindelijk gevonden! Woohoo, ook maar gelijk besloten om ze beide te beklimmen een een drum performance te bekijken. Was leuk en het uitzicht was ook spectaculair.
We zijn naar het Tiananmen Square geweest om marcherende soldaten bij zonsondergang te bekijken, hier waren we wel een soort toeristen attractie want we waren er veel te vroeg dus we moesten 20 x met mensen op de foto enzovoort haha. Vervolgens ontmoette we 2 meisjes die goed Engels praatte en ook op reis waren, ze haalde ons over om alvast even snel een biertje te gaan drinken, met een stukwatermeloen en wat droge koekjes. Alles leek gezellig en in orde alhoewel ik een beetje twijfelde of het geen oplichters waren, dus ik vroeg Loes wat zij dacht, maar Loes dacht ook van niet. Vervolgens kwam de rekening 1000 yuan voor 1 drankje en 20 min in dat kamertje! Dat kan natuurlijk nooit dus zij zij huh deze hebben we helemaal niet besteld en streepte iets van 600 er af. Er was nog 420 over, waarvan zij 210 betaalde en ik en Loes dat ook moesten doen. Ik vond het nogal veel,,, maar ze beweerde dat dat normaal was en Beijing duur was. Door de druk hebben we maar betaald. 2 minuten later had ik er al spijt van… en hadden we verdorie ook nog die soldaten en zonsondergang gemist. Kutwijven,,, maar dag gezegd en naar huis gegaan, gelukkig niet ingegaan op karaoke, voetmassages, ander eten en drinken en andere activiteiten. Bah! Gewoon weer 2 aardige mensen 2 meisjes van dezelfde leeftijd en zelfs die kun je niet vertrouwen. Toen hadden we het wel even helemaal gehad zeg, bah wat een schijt mensen in dit land…. Gelukkig was het maar 20 euro, dus 10 euro pp. Maar toch is het vervelend vanwege het vertrouwen….
9 juni ’11 zijn we naar het Summer Palace geweest, dat is een enoooorm complex met heel veel tuinen, gebouwen en vooral veel water. We hebben daar ook de hele berg beklommen om boven bij de pagode uit te komen, vanaf waar we echt een super uitzicht hadden. Het reizen ernaartoe en terug viel ons weer mooi tegen, klein stukje op de kaart, betekend in China geen klein stukje in het echt,,, dus ipv 30 minuten zaten we weer een mooi uur in de waaaarme bus. Grr hopelijk maken we deze fout niet te vaak haha.
De 10e zijn we naar de Forbidden City geweest, een plek waar we al heel lang heen willen en wat nu eindelijk gebeurde. Dit was echt enorm, en dan ook echt enorm! We hebben er de hele dag rondgelopen en zijn zelfs nog verdwaald haha. Het was niet alleen groots, het was ook mooi en impressive, iets wat we zeker niet zullen vergeten. Achter de city licht nog een kleine heuvel in een parkje, die hebben we ook beklommen en van daar had je een mooi uitzicht over de Forbidden City. Om deze indrukwekkende dag nog beter te maken heb ik ’s avonds voor het eerst Peking Duck gehad! Wow! Dat is nou is echt super lekker! Nog een keer, nog een keer! ^^.
De 11e was het dan zover, waar ik al zon 10 jaar over droom werd waarheid. 8000km van mijn dromen in mijn bed stond ik dan nu echt zelf op de Chinese muur! We waren meegegaan met een tour die door ons hostel werd georganiseerd. Die ging namelijk naar een stuk van de muur waar verder helemaal geen toeristen kwamen! Ipv het druke stuk met 1000 toeristen en 2000 verkopers. We hebben eerst een stuk gerenoveerde muur beklommen en vervolgens ging dit over in gewone originele muur, niets hersteld gewoon 2000 jaar oud. We zijn 1.5 uur in 1 richting geklommen, en hebben zo 6 torens gehaald. Op de hoogste toren zijn we nog wat hoger geklommen en toen hadden we helemaal een geweldig uitzicht. De tour was met 9 mensen, inclusief ons en zo hadden we dus ineens een heel gezellige boel met de andere groepsgenoten. Die hadden ook al gereisd dus daar hebben we weer wat tips opgedaan. Vervolgens weer terug naar de start en lekker eten. ’s Avonds zijn we uit geweest in Beijing met 3 van onze groepsgenoten, medische studenten uit USA, eerst naar een straat met een heleboel bars en vervolgens naar de Vics club 50 yuan entree viel dus wel mee en het was een gezellige en toffe club! Een taxi naar huis regelen was vervolgens een stuk lastiger want om de een of andere reden willen een heleboel taxi chauffeurs geen buitenlanders in hun taxi :??? Of ze wisten niet waar het hostel was. Na 25 minuten… 30 taxis later eindelijk eentje gevonden die het wel wist. Voor 48 yuan waren we er, betaalde met een briefje van 100 en kregen een mooie van 50 terug.. die bleek dus later vervalst te zijn…. God nondeju, irritante oplichters in Beijing hier! :@ dat briefje was vervolgens ook nog is superlastig weer kwijt te raken want iedereen herkent dat het fake is,,,, pas in Pingyao zijn we het kwijtgeraakt bij een touristische site :D
Maar de muur was echt amazing, ons hoogtepunt tot nu toe in China, en dat zou het ook blijven tot we naar Jiuzhaigou zouden gaan.
Na deze dag en nacht waren we redelijk uitgeput dus besloten we maar om naar de Temple of Heaven te gaan. Dit was eigenlijk best een mooie en grote tempel, maar na de Forbidden city en Summerpalace viel dit een beetje tegen helaas, desalniettemin was het wel mooi :D. Ook het Natural history museum viel ons een beetje tegen, maar we waren toch moe dus dat was niet zo erg :) Wel waren er een hoop dingen in de expositie bodies, van embryo tot baby op sterk water, en flink wat geslachtsdelen, opengesneden lichamen en hoofden, dat was wel interessant:D .
Al met al was Beijing een geweldige stad, veel dingen beleefd en gezien. Maar het is er zooo druk en de smog,,, ongeloofelijk het is echt zo ongezond als het maar kan, bah :’( En zo groot, wow een stad met niet een, niet twee maar 9 ringen! En in NL zijn we al blij als een stad 1 ringweg heeft!
En om kwart voor 10 waren we al op het station, waar ik nog nooit zoveel mensen bij elkaar heb gezien om een station binnen te komen.. o m g! het leek wel Koninginnedag! We moesten nog 2 uur wachten maar er zat al een enorme groep voor de toegangspoort naar ons perron! We snapten er niets van en 45 minuten van te voren gingen ze ineens allemaal in de rij staan! Wij besloten maar gewoon de blijven zitten en zien wat er zou gebeuren. Kennelijk zijn dit mensen die wel een kaartje hebben maar geen seatnr, dus die proberen naar binnen te rennen en snel ergens te gaan zitten totdat de persoon met het officiële kaartje de seat komt opeisen. Gelukkig gingen de mensen van onze seat zonder problemen weg. Phew! Maar wat een gedrang om die trein binnen te komen bah! Gelukkig komen de meeste chinezen niet eens tot mijn keel dus kon ik met mijn grote backpack ze zo allemaal wegduwen en zelf naar binnen gaan muhahaha! :D
In de trein zaten we tegenover een vader en een meisje, het meisje kende een beetje Engels dus we hebben gezellig zitten praten en chinees geleerd, tot grote interesse van de rest van de coupe haha. Zelfs het schrijven moest ik leren, nou ik weet nu ook gelijk dat Chinezen die tekens in een bepaalde volgorde moeten neerkrabbelen, eerst lijntje zus, dan lijntje zo. En dan maakt het dus ook nog uit of je het van boven naar beneden trekt, of links naar rechts of andersom! En een zon tekentje heeft dan wel zon 7 tot 15 streepjes… Nou dat moest ik dus redelijk vaak opnieuw doen. En had ik dan net 14 van de 15 tekentjes goed, deed ik het laatste puntje vanaf de verkeerde kant,,, werd het doorgekrast en moest het opnieuw! Omg zo waren we dus tot 3 uur 's nachts bezig voordat ik ze eindelijk kon overtuigen dat het zo wel genoeg was en konden we ‘’lekker’’ op onze hardseats gaan slapen, dat is dus gewoon een stoel die niet achterover kan, gelukkig kan je wel voorover liggen met je hoofd op de tafel :D
Datong
Omdat het zo gezellig was nodigde ze ons uit om de dagen in Datong me hun door te brengen en zelfs bij hun thuis te komen slapen. Dat klonk heel aantrekkelijk maar aangezien we het vertrouwen in vreemden een beetje waren kwijtgeraakt hadden we zo ook onze twijfels… Maar omdat ik uitga van het goede en overal het positieve van zie heb ik Loes gelukkig kunnen overhalen om het te proberen. Maar al gelijk toen we de bus uitwaren zouden we meegaan met een of andere vrouw, die zat in dezelfde coupe de hele nacht mee te luisteren maar verder hadden we er niet mee gesproken. Dus dit vonden we lichtelijk appart, vooral omdat die vrouw nog geen woord engels sprak, en dan zouden wij daar ineens moeten blijven… en loes voelde zich niet zo superlekker dus was een beetje so so,.. Maar gelukkig gingen Fun (geen idee hoe ze heette dus ik noem haar maar zo :x) en haar vader Fun dong, ofzoiets:P ook mee en was de vrouw een collega van haar vader. We zijn daar vervolgens met zn alle een uurtje gaan slapen, waarna haar vader en de vrouw gingen zoeken naar een Hotel, want loes wilde liever slapen in een hotel. Toen ze 2 uur later terug kwamen, en wij ondertussen dus nog veel meer geslapen hadden hadden ze zelfs ontbeid meegenomen wat bestlekker was, Tofu omdat loes vegetarier is en ik dus ook de hele tijd moet leiden onder dit verschijnsel haha :P met gefrituurd brood, wat overigens superlekker is maarja alles is dus idd vet.
Na het ontbijt zijn we weer gaan slapen haha en helaas zijn we allemaal in slaap gevallen tot 3 uur smiddags! Aiai daar ging onze dag.. :’( maarja we hadden het kennelijk nodig, wat ook wel logisch is na die volle dagen in Qingdao en Beijing haha. Omdat we toch nog wat wilde doen zijn we alsnog de stad in gegaan. We wilde naar Huayan Si temple, maar de entreeprijs was 80 yuan, iets te veel voor hun 3 voor iets wat ze al kende, dus ipv daarvan gingen we thee drinken :) overal waar we komen, dus ook daar zijn we een attractie dus er bleven vanzelf mensen staan om mij en loes thee te zien drinken. Zo ook een vrouw die per se haar dochter wilde voorstellen want die was goed in engels. Zodoende kende ze ook nog mensen vande tempel en konden we ineens gratis de tempel in! Met het meisje dat wel goed engels sprak en we kregen zelfs nog een gratis gids mee, die half engels half Duits half chinees sprak dus met wat vertalingen kwamen we er wel uit:D Het was echt een mooie tempel, zowel Loes als ik vonden het een mooiere tempel dan de Temple of Heaven in Beijing om eerlijk te zijn. En het werd nog beter want die vrouw kende niet alleen mensen in deze tempel maar ook via via iemand bij de Yungang Caves, en zo zijn we dus de volgende morgen weer met het goed engels sprekende meisje erheen gegaan. Opgehaald met de auto door een of andere gast, geen idee wie bij ons hotel, vervolgens naar een andere auto gebracht met haar oom, die ons dan naar de caves bracht en ons gratis naar binnen kreeg haha, inclusief engelsprekende gratis gids haha. De grotten waren gevuld met Buddha beelden van zo klein als je duim tot zo groot als 16 meter haha. Het was mooi en best indrukwekkend, het voelde een beetje als die grotten in Syrie ofzo, geen idee waar of hoe ze heette maar je weet wel welke ik bedoel.
Na deze caves, waar we om 8 uur al waren waren we al om 11 uur terug in de stad! We hadden gedacht dat het wel langer zou duren eigenlijk zijn we nog even naar een 9-dragon screen geweest, de grootste van het land, maar uhm die muur was het dan ook gelijk,,, haha dus maar bedenken wat we de rest van de dag moesten doen, zijn we lekker bij de Mac wezen eten en vervolgens wachten op fun, die zij wait a minute,, maar dat werdt 3 uur,,, fijn als ze 1 uitdrukking kennen gelukkig waren we gewoon in slaap gevallen op ons bed in het hotel haha. En we zijn nog 1x in de stand wesen rondlopen en vervolgens lekker uit eten geweest, en eindelijk lukte het ons om te trakteren! Want daarvoor lieten ze het elke keer niet toe :). Wel superveel gegeten, en superlekker, inclusief ander half liter bier haha en het koste in totaal 100 yuan!, 10 euro voor 4 personen bwhabha. Die nacht hebben we nog lekker in ons hotel geslapen en de volgende morgen zijn we om half 8 met de bus richting Taiyuan vertrokken, maar niet voordat zowel fun als haar vader kwamen om ons gedag te zeggen en te helpen op het station te komen.. wat gewoon 1 bus pakken was maar oke, ze dachten dat wij dat echt niet voor elkaar konden krijgen haha. Maar natuurlijk wel aardig van ze, wel een beetje gestoord:P
Taiyuan
Zon 5 uur later waren we er eindelijk, dus gelijk gevraagd hoe we naar de Qiao Family Courtyard konden komen, een taxi naar een ander busstation, daar een andere bus en dat was onze ervaring in Taiyuan bwhaha
De Courtyard was ook nog zon 2 uur weg, dus om 3 uur kwamen we eindelijk aan. Daar lukte het ons zelfs om de ingang te vindenm die goed verstopt was achter 100000 souvenir kraampjes xD, en zelfs nog om onze enorme backpacks ergens veilig gestald te krijgen!
De courtyard had een hoop kamers en een mooie tuin dus het was wel leuk, maar niet geweldig. Dus onze tassen weer opgehaald en het lukte ons ook weer om een bus te vinden naar Pingyao waar het ook weer lukte om het hostel te vinden! Nou toen hadden we echt wel even een reisgevoel hoor, een hele dag reizen, 2 steden, 1 attractie en dat alles zonder 1 woord chinees te spreken:p, en geloof ons het was niet omdat we de hele dag engels spraken :P meer in de rondte sprongen vanwege de gebarentaal xD.
Hier eindig ik deze post, de eerste 3 steden staan er in :D en de rest moet ik nog typen haha. Misschien dat ik morgen wel weer wat tijd heb, morgen zitten we ondertussen al in Chengdu haha. Nou de groetjes aan iedereen dan maar vanuit Songpan, en misschien wel tot op skype morgen als dat lukt vanuit het hostel :D
Het gaat allemaal wat lastig en moeilijk maar we zijn ondertussen al 20 dagen in China en we leven nog steeds :D en we zijn het halve land al door :D
Omdat Picassa geblokkeerd is in China,, uploaden we nu de fotos via Flickr, de link is: http://www.flickr.com/photos/64224303@N06/
De volgorde klopt miss nog niet helemaal en nog niet alle fotos staan erop, maar daar wordt aan gewerkt!

• 25 Juni 2011 - 11:11

Heerlijk!:

er zit een foutje in de link in je verslag naar flickr, het werkt wel als je het kopieert en plakt