HK, Macau Shanghai en de mooiste plek Yangshuo! - Reisverslag uit Dali, China van Daan Mevius - WaarBenJij.nu HK, Macau Shanghai en de mooiste plek Yangshuo! - Reisverslag uit Dali, China van Daan Mevius - WaarBenJij.nu

HK, Macau Shanghai en de mooiste plek Yangshuo!

Door: daanbeyondthehorizon

Blijf op de hoogte en volg Daan

20 September 2011 | China, Dali

Damn deze keer is die echt superlang, dus alleen voor de geinteresseerden :D haha. Maar ik vind het leip om over een paar weken het einde nog te posten xD

Hong Kong
De volgende morgen zijn we met de trein naar Shenzen gegaan waar we op de subway zijn gestapt en de grens naar Hong Kong lopend zijn overgestoken! Dat was wel leuk. In HK een hostel gezocht, maar omdat we niet konden bellen in HK moesten we maar naar een flat waar er veel zaten en daar heb ik zeker 15 hostels geprobeerd en allemaal zaten ze vol! Gelukkig vond ik er 1tje 7 verdiepingen later waar ze nog 1 kamer hadden maar helaas wel voor 150pp. Die gelijk genomen en maar wat rond gaan lopen, lekker indisch gegeten en vervolgens op naar Sky 110, een toren met een heel mooi uitzicht, maar toen we daar eindelijk waren bleek die verdorie 15 minuten geleden te zijn gesloten! Om 9 uur!! OMG! Grrr. Dan maar op naar Hong Kong Island om daar te kijken naar HK by night:P dit was indrukwekkend maar later bleek dat we eigenlijk aan de verkeerde kant stonden bwhbha want je moet juist naar het eiland kijken:P

Macau
Omdat we het visum wilde regelen maar dat niet kan op zondag hadden we maar besloten om de 2e dage al gelijk naar Macau te gaan :D Dus naar de pier gelopen en met de Ferry naar Macau.2 uur later kwamen we daar aan en hebben we een kaartje gekocht voor een hop on hop off bus. Die genomen naar een art museum… bleek dus mooi niet het museum te zijn waar we heen wilde haha wat een saaie shit:P gelukkig was het zondag en hoefde we dus geen entree te betalen:P
De volgende stop was de Macau tower. Dit was wel leuk want het uitzicht was flink goed omdat je op ruim 300 meter zit. Ik wist niet dat Macau zo groot was!

Daarna naar een ander museum gegaan wat volgens de Lonely Planet goed zou zijn maar ook hier vonden we geen reet aan,,,, daarna lekker 40 min in de zon zitten in de bovenste verdieping van de tourbus met open dak:D en de rest van Macau bekijken, waaronder The strip met alle casino’s en mega hotels. Daarna naar het centrum van Macau om daar nog wat dingen te bekijken en lekker te eten, alhoewel de soep smaakte naar geblende boerenkool met aardappel! Serieus! Na ook hier het meeste wel gezien te hebben weer terug naar de Ferry terminal om een kaartje te regelen, helaas waren we niet de enige met dit idee want er stond een rij van daar tot HK…:P Gelukkig hadden we al een soort kaartje waardoor we de ticketrij konden overslaan, maar kwamen we aan met een kaartje voor de laatste Ferry die pas 2 uur later vertrok…. Maar als je geluk had kon je iets eerder maar dan moest je wel achteraan sluiten in de wachtrij. Daar zeker een uur in gestaan maar daardoor wel een stoel! Woohoo :D op een ferry 30 minuten eerder:P

In de hostel de laptop aangezet en daar sprak max tegen mij want die las dat ik in HK was, en wat bleek … na 9 maanden in Australie en ik 9 maanden in Korea bleek hij zowaar ook in HK te zijn! Haha en om het nog mooier te maken bleek die zelfs maar 2 gebouwen van mij vandaan te zitten! Dus gelijk even afgesproken om op straat te praten, en ja hoor inderdaad:p een bos krullen die ik herkende haha dat was echt wel even maf! Maar gezellig! We hebben gelijk 4 uur bijgepraat voordat we weer naar bed gingen.

De volgende morgen zijn we naar een groot Buddha beeld gegaan. Om daar te komen kan je een kabellift nemen en wij mochten een stukje van de rij voorbij! Lucky us! Of toch niet…. Want in de rij ervoor hadden we al iemand horen zingen waarvan we beide dachten dat er een kat werd vermoord. En daar zat zowaar een vrolijk vrouwtje in onze bak. Die begon gelijk in het Chinees te schreeuwen en zwaaien naar ons. Nou ok… totdat…. Ze begon te zingen! HOLY sh1t wat een geluid! Omg! En daar moesten we zeker 20 minuten naar luisteren. We hebben overwogen om er uit de bak te gooien maar dat idee maar opgegeven want de raampjes waren toch echt te klein… en zelf springen zagen we toch ook niet zitten.. Maar het uitzicht was gelukkig wel mooi :D Bij de Buddha natuurlijk naar boven gelopen en daar 200% bezweet aangekomen en snel even een ijsje gekocht.

Na dit allemaal gezien te hebben zijn we met de beroemde kabeltram de victoria peak opgegaan vanwaar we een mooi uitzicht hadden over de hele stad. Dat was echt wel even tof! Na ook hier genoeg gezien te hebben was het tijd voor de grootste grote openlucht lichtshow ter wereld. Dit was interessant maar viel ons eigenlijk nogal tegen :O! Wat jammer was. Gelukkig zijn we nog naar de nightmarket geweest, althans dat dachten we want we bleken op een andere markt te zitten haha. Maar die konden we mooi bekijken en doorlopen naar de andere die eigenlijk bijna aan elkaar geplakt zaten. Nog nooit heb ik zoveel kraampjes 's nachts op straat gezien haha. Hier 1 souvenier gekocht, een schilderij van de Chinese muur. Ik ben benieuwd hoe die eruit ziet als ik in Korea aankom maar het is het proberen waard ;D

Nu hadden we toch eigenlijk wel weer genoeg gehad van het veel te warme en benauwde weer in HK. Ook was het nogal duur, uiteindelijk (inclusief visum wat we hadden voor 45 pp binnen een dag) kwam het toch neer op 70€ per dag per persoon :O

De volgende dag vertrokken we dus ook al vroeg richting Shenzen, weer de grens over, waar ik verdorie in China erachter kwam dat ik 1 van mijn tassen net over de grens in HK had laten staan! Dus even vragen en toen mocht ik terug tegen de stroom mensen in om hem op te halen haha. Gelukkig! In Shenzen waren alle treinen uiteraard…. Al weer uitverkocht… dus 5 man van het station personeel wees ons naar een zogenaamd busstation… nou ik vond het meer een reisbureau maar ze zeiden dat het normaal was…. 280 per persoon.. wel veel maar tja het is dan ook een flink eind. We moesten even wachten en vervolgens 10 min lopen in de irritante zonneschijn boven de 35 graden… en vervolgens reden we een uur rond in een klein busje om mensen af te zetten in de stad… omdat niemand in het busje Engels sprak begrepen we er geen hol van… maar we kwamen gelukkig wel in de goede bus terecht. Daar was een meisje dat wel goed Engels sprak en die betaalde verdorie maar 120! Grrr. Het was verder wel gezellig in de bus en omdat we al om 5 uur aankwamen ipv 7 uur nodigde ze ons uit om naar haar huis te gaan en daar verder te slapen. Dat accepteerde we natuurlijk want het was veel te vroeg en slapen in de bus ging deze keer voor geen meter bij mij.
Daar lekker een paar uur op de bank geslapen, en Loes in haar bed. Zij zelf bij haar moeder in bed lol! Zelfs nog gedoucht en ze had met haar moeder samen speciaal een uitgebreide lunch gekookt voor ons! Mmm, helaas bestond het uit 2 vissen, met kop,vinnen, ogen en al:P en een kippensoep met ook nog alles erin en eraan. Maar daardoor heb ik wel weer geleerd dat kippen haren hebben! 2 om precies te zijn op hun ‘’knie’’ en heel fijn…. Bleef er 1 van die 2 tussen mijn tanden zitten, ranziiiiiiiiiiig! Gelukkig smaakte het wel lekker en de ei met tomaat ook :D

Guilin

Dus zo begon onze eerste ochtend in Guillin. Daarna een plek gezocht om een fiets te huren en uiteindelijk eentje gevonden en daar troffen we een Chinees aan die niet alleen Nederlands bleek te kunnen spreken maar ook gewoon Nederlands te zijn:P haha, zn naam was ‘’King’’ en we hebben heel Guilin en Yangshuo met zn 3e opgetrokken. We zijn gelijk maar lekker door de stad gaan fietsen langs de rivier, en daar kregen we een aanbod om voor 50yuan pp met een speedboat op de Rivier te varen, dus dat was wel lekker en leuk :D. Daarna naar een soort paleis gefietst en daar een karstberg beklommen, poeha heeeet. Maar het uitzicht was wel tof ^^. Van daar zijn we naar de Reed Cave gefietst, waar je na wat rondlopen in het park in een groot grottenstelsel komt. Dit was wel leuk maar niet superspeciaal. Hierna hadden we niet veel puf meer om iets te doen dus na lekker gegeten te hebben zijn we terug gegaan naar de hostel waar ik nog een leuke photoshop van Loes heb gemaakt. De volgende morgen gingen we echter door richting Yangshuo. Eerst met een bus en vervolgens een ‘’bamboo’’ raft, deze was gewoon van plastic buizen :O.

Maar toch was het wel lekker verkoelend en leuk om te doen, zeker met het geweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldige landschap om ons heen. Omdat de tocht 2 uur duurde kon ik ondertussen lekker in het zonnetje zitten en mijn boekje lezen, en als je dan even opkeek vanuit je boek zat je daar midden op de rivier met deze impressive bergen om je heen, echt ongeloofelijk! En een tijdje later kwamen we aan.

Yangshuo

De reisleider had ons overgehaald om nog op een andere tour mee te gaan en dus konden we na het inchecken in het hostel gelijk door naar de Dragon bridge, een 600 jaar oude brug om daar op een echt bamboovlot te worden rondgevaren. We hebben daar ook nog gekeken naar een visser die viste met aalscholvers, wow dat is lekker effectief! :D en met waterbuffels ‘’gespeeld’’ ja die koeien vonden wij nou ook niet zo interessant maar niets aan te doen:P Op de terugweg ben ik nog lekker in de rivier gesprongen en zo hebben we ook een paar van de mooiste foto’s van onze vakantie kunnen maken! Onze Belgische reisgenoten stelde ons en een ander Nederlands stel voor om met zn 6e daar in het dorpje te eten en dat hebben we dus gezellig gedaan. Dat was dus ook weer lachen en vervolgens lekker terug naar bed… nee wacht naar de bar van het hostel, die boven op het gebouw zit. Omdat het daar zo gezellig was zijn we daar elke avond heengegaan haha.

Diezelfde avond kwam King ook in Yangshuo aan want die was overdag naar een ander stadje geweest. En zijn we met zn 3e gezellig uit geweest. Dit was weer top want een bar met Chinezen staat garant voor een berg lol! En zo kreeg ik dan ook weer veel te veel alcohol aangeboden:P en hebben we er een goed feestje van gemaakt.

De volgende morgen hebben we 3 fietsen gehuurd en zijn we erop uitgetrokken. Dit was echt geweldig en zoals altijd zit het weer ons weer mee want het was mooi helder weer en niet al te warm slechts te warm:P maar zolang je bleef fietsen hield de ‘’wind’’ je koel. Omdat we waarschijnlijk ergens niet de goede afslag hebben genomen moesten we vaak de weg vragen maar King kan Chinees spreken dus dat was geen probleem :P Ook zijn we nog even lekker de rivier ingesprongen om af te koelen. Uiteindelijk vonden we zelfs de Dragon bridge en konden we de rivier over. Ergens onderweg was het zo schitterend dat we besloten om nog een paar foto’s te maken en er ook maar gelijk in te springen:D Omdat de klok bleef doortikken zijn we weer teruggefietst tot we werden aangesproken door inwoners van een dorpje die beweerde dat we de rivier moesten oversteken met hun vlotten omdat er geen brug meer zou zijn. Omdat wij als 3 Nederlanders te gierig waren om hiervoor te betalen zijn we een stukje terug gefietst en zijn we daar met de fiets op onze rug de rivier overgestoken over een klein dammetje. Maar we kwamen daar niet uit op de weg maar midden in de rijstvelden! Maar dan ook letterlijk haha, dus over paden van 10cm breed door de velden gefietst tot we weer op de goede weg kwamen. In Yangshuo hebben we genoten van een lekkere pizza en vervolgens ‘s avonds weer gefeest en beerpong gespeeld op het dakterras.
De 7e zijn we gaan bergbeklimmen en wederom hadden we geluk want het regende, hierdoor was het wat koeler en iets beter uit te houden.

Het bergbeklimmen was echt tof en omdat het slechts ons 3e was, was de begeleiding ook goed en kregen we goed de kans om te klimmen. Ik heb er 2 omhoog kunnen klimmen naar de top, maar de moeilijkste lukte me het niet meer om omhoog te komen want er zat echt geen kracht meer in mijn arm. En daardoor viel ik van de rots, dit verwachte de instructeur niet want ik knalde keihard met mijn reet op de rotsen… au.. Gelukkig verder niets aan de hand! Phew!. Maar ik kreeg nog revanche op een andere helling die ik bijna tot de top haalde. Het laatste stuk moest ik een soort Mission Impossible move uithalen door met mijn beide benen tegen 2 rotswanden af te zetten en omhoog te klimmen, nou dat was me toch echt iets te veel en kreeg ik niet meer voor elkaar haha. Maar toch was het zo tof dat ik wil kijken of ik het in Korea ook niet nog een paar keer kan doen :D Loes voelde zich sinds het ontbijt niet meer zo lekker maar is toch doorgegaan met klimmen. Na het klimmen zijn we met de instructeur en zijn vriendin naar de ‘’secret beach’’ gegaan. Een stukje strand ergens 3km buiten de stad wat alleen de locals kennen. Daar was het echt prachtig en hebben we lekker gezwommen en van de rotsen gesprongen. Ook ontmoete we daar een Nederlandse english teacher die het blijven in Yangshuo nog aantrekkelijker maakte. Maar ‘’helaas’’ ik ga mijn master starten dus moet nog 2 jaar wachten. Maar ik was er echt bijna 10 maanden gebleven want het is er echt geweldig! Na het zwemmen hebben ze Loes met de scooter naar het hostel gebracht want die voelde zich echt ziek en hebben King en ik hun daarna op eten getrakteerd. Lekkere vlees en vis schotels :).

De nacht natuurlijk weer uit om te feesten op het dak. Maar de volgende morgen wel weer vroeg opstaan om naar het raften te gaan met King. Loes was echt ziek en ging helaas dus niet mee. Het raften, was meer driften. Ik moest met King in 1 bootje, helm op, vest aan en hup het water in. Daar lagen we met zeker nog 40 bootjes te wachten en barste er een heus watergevecht los haha dat was leuk. Toen werd de dam afgebroken en vielen de bootjes met mensen 1 voor 1 naar beneden dat was echt tof! Achteruit naar beneden vallen was een stuk minder xD. Het was zeker leuk om te doen. Na het raften voelde Loes zich ondertussen weer wat beter en zijn we met zn 3e naar een grot gegaan om daar in een modderbad te gaan. Dat was ook wel speciaal en daarna nog lekker in wat hot springs gelegen. Dat was wel weer genoeg voor de dag dus lekker eten, en jawel hoor heel de stad zit vol met Nederlanders en dat betekend ook dat ik na 1 jaar eindelijk weer is patatje oorlog op heb woohoo :D haha. Na het eten was het helaas tijd om afscheid te nemen van King, want die ging nu de andere kant op dan wij :(.

Toch hebben we een hele toffe tijd gehad dus dat was leuk. De laatste avond ben ik nog wezen feesten op het dak en ging Loes omdat ze toch nog moe en ziekjes was vroeg naar bed.
De volgende morgen was het dan eindelijk zo ver. We gingen weg uit Yangshuo. Wat echt heel erg jammer was, want nog nooit heb ik mij ergens zo super gevoeld als daar. Het is echt onbeschrijfelijk wat die omgeving met je doet. Geen wonder dat er veel buitenlanders komen wonen. Ik was er bijna ook gebleven, was het niet dat het niet kan. Maar 10 maanden English teacher plus rotsklimmen zie ik eigenlijk wel zitten daar!
Met de bus naar Guilin en vervolgens in de soft sleeper richting Hangzhou. Omdat we zo moe waren van deze dagen zijn we maar gewoon gaan slapen. Savonds nog een film gekeken en toen weer lekker verder slapen. Zo ging de 23 uur reis toch redelijk snel voorbij :D

Hangzhou

In hangzhou duurde het even voordat we ons hostel hadden gevonden, maar eenmaal daar hebben we eigenlijk een soort rustdag gehouden en wat dingen geregeld en ge-update. Savonds zijn we nog naar het meer gegaan en de fontein/lichtshow gekeken die wel imposant was. De volgende dag besloten we dat hangzhou toch niet zo superleuk was en ben ik gaan kijken of we niet iets konden regelen zodat we 1 dag naar Huang shan konden gaan. Nou na tickets te hebben gekocht, hostel gecanceld, hostel geboekt, hadden we nog 2 uurtjes over om te fietsen dus we zijn lekker rond het meer gefietst. Het was wel mooi maar ik hoop dat de hemel mooier is haha. De bus naar Huang shan duurde lekker kort, zon 4 a 5 uur :P. Omdat het daar regende konden we geen taxi vinden en belde iemand een vriend voor ons op, die bracht ons naar het hotel maar vroeg vervolgens 50 yuan. Dat wilde we niet betalen zeker omdat ze tegen ons hadden gezegd 10. Nja man boos, maar gelukkig kregen we hulp van het hostel personeel.

De volgende morgen moest ik er al voor 6e weer uit om te douchen en naar de berg te gaan. Daar de kabellift naar boven genomen en daar de rest van de dag gehiked. Het regende gelukkig maar een uurtje en daarna stopte de regen maar was het nog wel bewolkt :(. Dus echt genieten van het uitzicht konden we niet. We besloten vervolgens om de lange route naar beneden te nemen, die ruim 6km langer was dan de korte haha. Maar na ruim een uur lopen bleek de weg te zijn afgesloten verdomme! Toen moesten we dus weer ruim 1.5 uur terug OMHOOG lopen. Daarna was het nog maar…15km naar beneden ahhh. Nja beneden… er zaten nog 2 pieken tussen dus ook nog redelijk wat omhoog. Gelukkig klaarde het iets op en hadden we af en toe prachtig uitzicht op de mooist berg van China. Zeker als de wind 1 van de wolken wegblies was het echt een prachtig gezicht. Het laatste uur zijn we eigenlijk alleen maar de trappen naar beneden afgerend om de bus terug te halen. Hierna waren we dan ook redelijk dood, en Loes heeft nu 2 dagen later nog spierpijn haha.

De ochtend erna moesten we alweer vroeg opstaan want om 7.10 werden we al opgehaald en naar een bus gebracht. In deze bus hebben we vervolgens ruim 6 uur gezeten totdat we eindelijk in Suzhou aankwamen. Nou ja.. dat hoopte we maar want we werden ergens onderweg uit de bus gegooid en daar stonden we ineens midden aan een openbare weg… no idea waar we waren lol.. Het viel gelukkig mee want toen we na 15 min eindelijk een taxi hadden waren we er binnen 10 minuten :D. Daar zijn we vervolgens naar de Master of the Nets garden geweest. Dit is een soort tuin, maar dan oud en heel mooi gedesigned. Dit was ook echt wel mooi en zeker het stukje met de vijver. We hebben nog geprobeerd om naar de andere tuinen te lopen en door de oude straten van Suzhou, maar dit is lichtelijk mislukt want veel meer dan winkels en huizenblokken hebben we niet gezien. Omdat onze benen echt niet meer konden na die bergwandelingen hebben we het opgegeven en zijn we wat gaan eten en nog een koude grrr… douche genomen en lag ik zowaar voor het eerst in maanden voor 9e op mijn bed! Woohoo ik kon wel 10 uur slapen:P Want ook deze morgen moesten we alweer om 7.30 beneden staan. De trein naar Shanghai ging gelukkig met 300 km/u dus we waren er binnen een half uurtje! Haha, en dat was gelijk onze laatste treinrit in China! The end is near…

Nu zitten we in het hostel te wachten tot er een kamer vrij komt en Loes heeft geen zin om nu al iets te gaan bekijken… Dus dan maar getypt. Ik ben heel benieuwd wat de komende dagen hier gaan brengen :D

Shanghai

Nadat we eenmaal de kamers hadden zijn we de stad ingegaan. Op naar wat shopping ofzo :D Omdat we nu toch in shanghai waren konden we gelijk kijken naar de neppe waren, dus met een paar mensen meegegaan naar kleine achteraf kamertjes en daar hadden ze van alles en nogwat haha, dus goedkoop een paar shirts en een horloge gekocht :D De overige 300 mensen die continue van alles aanbieden hadden we daarna allemaal maar afgeslagen:P
We waren opweg naar een kledingmarkt waar je custom made uhm hoe heet dat ook alweer… tailord..? nja op maat gemaakt zeg maar kleren kan kopen. We konden het niet vinden en het begon al wat later op de dag te worden dus besloten maar zon fietstaxiding te nemen, want die hadden we toch nog niet gehad:), eerst wilde ze 20 yuan, ja dag,, dus down naar 10 :) prima want we wisten toch niet waar het was. En we hadden nota bene net 1 foto gemaakt toen ze al stopte! Het was gewoon aan de overkant van het kruispunt… verdomme.. toch maar betaald want anders hadden we het zo misgelopen. Eenmaal binnen even rondkijken, en er zitten echt 500 verschillende tailors daar. Het was wat moeilijk om een engels sprekende te vinden ,maar aangezien ik een pak wilde kopen maar totaal geen idee had wat ik moest hebben wilde ik graag advies. Dus na nog wat rondlopen spraken er ineens 2 mensen engels! Wow daar moeten we zijn haha. 2 heel aardige mensen en die konden ons perfect helpen en advies geven! Dus maar gelijk alle maten opgemeten voor een pak, en 2 overhemden, en nja zon jas was toch eigenlijk ook wel mooi….. dusja dan ook nog maar een Cashmere jas haha. Na al deze verleidingen te hebben weerstaan lukte het loes toch niet meer en wilde ze eigenlijk ook wel een jas dus huppa meten maar en dat was dat. Beneden ook nog even rondkijken, sprak er weer 1tje engels! Woho, en stonden er 4 nederlanders… haha ja ze zijn overal:P en die waren heel tevreden over die winkel dusja dan maar even kijken… hmm mooie prijzen nja doe mij dan maar uhm nog een pak:P en ook maar uhmm,,,, 100yuan voor 1 custom made overhemd? Hm 2, nah 3 , meh 5 xD ok top tot morgen :D

Daarna terug naar het hotel want Zooey, een Chinese die we in Yangshuo hadden ontmoet kwam hierheen. Dus daarna lekker iets gaan eten. Omdat ik en loes honger hadden bestelde we beide een pizza plus pasta xD en zooey kreeg nog niet eens 1 boord pasta op haha. Het plan was om daarna naar de hoogste toren van Shanghai te gaan. Dus erheen met de subway en wow dat ding is hoog! Maar eenmaal bij de kassa kwamen we erachter dat als we de volgende dag gingen er 50% korting kregen. Nou dus dat maar een dagje uitgesteld:P Omdat we allemaal erg moe waren zijn we weer terug gegaan naar de hostel en hebben lekker geslapen.

De volgende dag was het shopping day! Dus op naar Cheapo Ru, de straat met zoooooooooo veel kleding winkels en alles lekker goedkoop:D dus na de eerste 2 uur voor mij te hebben rondgelopen was het loes dr beurt maar dat duurde zeker 4 uur en loes kon niet meer stoppen haha Ik geloof dat loes uiteindelijk voor 60 euro had uitgegeven en ik voor 120 maar toch hadden we beide meer dan 15 artikelen haha. En toen was het eindelijk zo ver, op naar de toren , Shanghai Financial Center!, kaartje kopen, en omhoog met de lift huppa naar de 94e! verdieping, daar even rondkijken, door naar 97!! En om het compleet te maken naar de Skywalk op de 100e!!! verdieping :D wow wat een uitzicht! En ook erg tof met een doorzichtige vloer haha. Daar wel een uurtje rondgehangen want het was echt adembenemend en heel apart om zo hoog te zitten.

De volgende dag een beetje sightseeën en souvenirs shoppen! En ondanks dat er 10000000 souvenirs zijn daar bleek het nog lastig te zijn om iets te vinden wat ook echt leuk was. Wel een paar leuke dingen gevonden maar eigenlijk heb ik te weinig gekocht om iedereen wat te geven…. O oo! Loes wilde per se nog eetstokjes kopen terwijl we eigenlijk al door moesten maarja we zouden china verlaten dus het moest wel. Eindelijk wat gevonden en toen heel snel door om de pakken en jassen op te halen. Gelukkig wilde beide shops nog wel even wachten voor ons en konden we zo even passen. Mijn dingen waren perfect, allen loes wilde iets aan haar jas veranderen dus we namen vast mijn pak mee en de rest lieten we daar. En op naar The BUND :D

Dat was ook echt wel tof, aan de ene kant allemaal mooie oude verlichte gebouwen en aan de andere kant de Shanghai Skyline. Het was wel weer lekker druk:D en de temperatuur was ook nog steeds hoog! Maar beter dan gedurende de rest van de dag want dat was echt het grote minpunt aan Shanghai… die temperatuur en luchtvochtigheid!! Jemiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig, je kon nog geen 1 minuut stoppen met zweten het was echt vies, bah!

De volgende dag even langs het postkantoor om uit te zoeken hoeveel het kost om een paket op te sturen, uiteindelijk 28 euro om 8 kilo naar Korea te sturen binnen 10 dagen. Het kon ook voor 12 maar dan kon het wel 3 maanden duren:p nja dan heb ik die winterjas al lang nodig haha
En op naar het Shanghai Museum, dit was een leuk, mooi en interessant museum! Dus daar lekker wat rondgelopen, op blote voeten zelfs xD want de vloerbedekking was zo zacht haha. Door om mijn andere pak en onze jassen op te halen en terug naar het hostel. Daar proberen onze tassen in te pakken, wat lukte op mijn 8 kilo na :x haha Er was geen tijd meer voor eten want we moesten naar het vliegveld. Dus op naar de subway maar ergens halverwege was het al sluitingstijd van die lijn!! Het was 9 uur omg!, dus daarvandaan moesten we een of andere ‘’taxi’’ nemen.. gelukkig was zooey met ons dus konden we tenminste een goedkope regelen maar ondanks dat die met 150 over de snelweg vloog kwamen we laat aan op het vliegveld.

Ook maakte we ons zorgen want loes had helemaal niets geprint of bij zich van vliegtickets… maar alles liep goed af want er waren geen rijen en een simpel paspoort voldeed! Dus ingecheckt, nog even gepraat en een emotioneel afscheid genomen. Waar we eerst weinig met elkaar optrekken, vervolgens 9 maanden totaal niet naar nu bijna 3 maanden 24/7 samen zijn… dat is over 10.000 uur! Was het toch wel even stil zonder loes… We hebben er echt een geweldige vakantie van gemaakt en ik ben dan ook trots op zowel mijzelf als Loes dat we dit hebben kunnen doen. Zeker als broer en zus want er zijn maar weinig mensen die zoiets zullen doen. Dus daarom nogmaals bij deze: Dankjewel Loes :)
Nou loes door de douane en wij proberen terug te gaan naar het hostel. Dat bleek nog lastiger dan gedacht maar we vonden een bus die de stad inging , redelijk dichtbij ons hostel(slechts 2 km lopen..) Helaas vertrok die bus pas tegen 12e en deed die er ook nog een uur over! Omdat we al sinds het ontbijt niets ophadden konden zooey en ik er echt niet meer tegen en hebben we om 1 uur snachts nog rijst met ei gegeten. Toen we terug wilden naar het hotel onweerde en regende het verschrikkelijk, maar nog steeds boven de 25 graden. Dus mijn shirt uitgedaan en boven ons hoofd gehouden terwijl we naar het hostel terug liepen haha, niet dat het hielp want we waren alsnog doorweekt:P

Het was al over 2e en om 4e ging de wekker alweer omdat we eruit moesten om naar het vliegveld te gaan. Het bleek alleen onmogelijk om met de subway te gaan want dan had ik slechts 30 min speling! Dus we moesten helaas een taxi nemen.. 180 yuan die ik nu dus niet met loes kon delen…. Daar nog een burger gegeten en vervolgens afscheid genomen van zooey, wat ook wel balen was want het was echt een leuke meid. Op naar de Douane.. shit kaartje vergeten in te vullen weer achteraan de rij…. Eenmaal erdoor werd mijn vliegtuig omgeroepen vanwege de last boarding call, dus nog even door de hal rennen en zo was ik slechts 3 minuten voor tijd in mijn vliegtuig xD

Phew!, nou ik was uitgeput dus viel meten in slaap, maar wilde naar de wc wat niet kon door het opstijgen en verdorie turbulentie.. toen het eindelijk kon kon ik vervolgens niet terug naar mijn stoel doordat ze aan het serveren waren… nja toen ik eindelijk weer zat was ik te wakker om in slaap te vallen…. Dus daar ook bijna niet geslapen….

Eenmaal terug in Korea nog een chinees meisje geholpen met het dragen van haar tas, wat ze geweldig vond haha begon helemaal enthousiast te huppelen xD. En mijn tas teruggevonden op de lopende band en daar zat Seoyoung, mijn beste vriendin in Korea mij op te wachten :). Hooray! Alleen kon ik mijn T-moneykaart niet vinden dus moest ik een kaartje kopen en vervolgens een nieuwe kaart. Ik hoop dat ik dat ding nog terug vind want het was een special edition xD en er stond nog geld op lol.

Seoul
En hoppa terug in Korea! Geweldig ik kan nu tenminste weer lezen… maar verstaan,,,,, nja ze kunnen bijna net zo goed Chinees spreken…. Zucht… dat wordt echt studeren hier..
Tas in hotel gezet en vervolgens 4 super dagen Seoul beleefd met Seoyoung. Onbeperkt steak eten omdat ik 3 maanden met mijn vegi zus in china zat en dus geen steak kon eten, en dit de laatste x zou zijn dat ik en seoyoung elkaar zouden zien voor een jaar omdat ze naar de UK gaat . Dit leverde ons de prijs in een wedstrijd op haha. Lekker wezen clubben in Cocoon samen met nog 4 franse vriendinnen van haar. Elke dag lekker uit eten en nieuwe dingen proberen of eindelijk weer Koreaans eten :D

Harry potter 7.2 gezien, geweldige film! En weer Soju drinken :D maar omdat we 23 uur niet hadden gegeten was een halve fles soju en een halve fles bier al genoeg om mij dronken te krijgen bwhabha! En na mijn dagen in Seoul op naar Daegu! Terug naar huis :). Omdat we via naver al hadden gezocht naar huizen konden we een agent bellen om er ons een paar te showen. Uiteindelijk ben ik voor een iets grotere kamer gegaan met 2 grote ramen! Woohoo licht op mijn kamer :D geweldig! Een keuken met 2 gaspitten! Woohoo geen elektrisch prul meer! En slechts 20.000 meer per maand. Nu aan de andere kant van de campus maar nog steeds ben ik binnen 10 minuten lopen op mijn lab :D

Hier ook nog lekker wezen eten in mijn 3 favoriete restaurants! Woohoo daar zag ik al naar uit sinds de dag dat ik Daegu verliet haha. Het verhuizen naar deze kamer ging ook prima, we kregen hulp van de agent die iemand regelde met een busje die alles voor 40.000 hierheen bracht:D En nu heb ik mijn kamer deels ingericht en ben ik deels te lui om de rest te doen… Mijn pakketje met kleren vanuit shanghai is ondertussen ook gearriveerd :D dus dat is ook mooi! Zaterdag nacht eindelijk weer naar G2 geweest met een Free Tequila night dus dat was ook weer prima! Vandaag komen alle exchange studenten aan dus morgen is er het eerste international student feestje :D ben benieuwd wat voor mensen er deze x zijn :D

ondertussen wel weer wat beleefd en aan mijn master begonnen :D maar dat komt de volgende keer wel weer!

ohja gefeliciteerd als je dit allemaal hebt gelezen :D en beterschap met je ogen haha. sorry (^^)Y

• 21 September 2011 - 11:00

Loes:

je doet hier echt mijn ziekte en pijnen tekort joh :P ik had een verschrikkelijke voedselvergiftiging, maar toch kon ik zonder eten in mijn maag rotsklimmen, fietsen én zwemmen! en die spierpijn was abnormaal, een messteek in het been bij elke stap :(
    maar verder klopt het wel ^^

• 21 September 2011 - 12:59

Daan Mevius:

haha, ja ok die zitten er iid niet uigebreid in :P maar het is al uitgebreid genoeg bwhaha. en ja je hield het beter vol dan iedereen had gedacht dat kun je wel stellen, gek! haha

ben blij dat de hele reis goed uitpakte, je was een geweldige reisgenoot:D en het lopen ging tenminste goed terwijl we allebei niet van lopen houden:P

maar menig ander had supervaak opgegeven op deze trip te horen aan de mensen die ik hier spreek iig haha

• 13 September 2012 - 11:25

Hannah Kim:

may i know your e-mail address pls?

I have some questions to ask regarding your blog.

Thank you!