Hiken, Kung Fu en nog veel meer! - Reisverslag uit Dali, China van Daan Mevius - WaarBenJij.nu Hiken, Kung Fu en nog veel meer! - Reisverslag uit Dali, China van Daan Mevius - WaarBenJij.nu

Hiken, Kung Fu en nog veel meer!

Door: daanbeyondthehorizon

Blijf op de hoogte en volg Daan

29 Augustus 2011 | China, Dali

Wow ik dacht dat ik deze al had gepost! omg een maand geen posts -_-!!! nou ondertussen heb ik alles al geschreven maar ik zal het niet in 1 post brengen! Zit weer in Korea en over 3 dagen begint mijn master hier! Verder is alles goed met Loes en mij! :D Veel plezier!

Tiger Leaping Gorge

Rond 7e 's ochtends zijn we met een vol minibusje vertrokken naar de Tiger Leaping Gorge, daar hebben we onze backpacks gestald in een hostel en een lekker groot gebakken ei gegeten. Daardoor konden we de berg wel op:D, Dat was mooi maar de grote klim met 28 bochten viel toch echt wel even tegen! Jemig dat was echt zwaar, maar gelukkig waren we al bij bocht 28 voordat we het verwachtte. Vanaf daar was het een stuk makkelijker, veel vlakker en meer afdalen. Het was wel jammer dat het de hele weg regende.. Volgens het weerbericht zou het stortregenen maar gelukkig bleef het bij T-shirt met Paraplu weer :D. Maar hierdoor hadden we ook niet echt een super uitzicht :’( We besloten om niet in het 2e hostel te blijven maar door te lopen tot het Half-way hostel om daar te slapen. We kwamen er aan rond een uur of 8 ’s avonds en hebben er lekker gegeten en gedouched. Omdat we zo laat waren waren helaas alleen nog de dure kamers over en moesten we 150 yuan betalen voor de kamer. De volgende morgen was helaas onze poncho pleitte, gejat of weggewaaid we zullen het nooit weten. Ook hebben we Loes dr sokken aan de stoel laten hangen dus die zien we ook niet meer terug:P.


De weersverwachting was stortregen en onweer maar het weer zit ons altijd mee en dus was het gewoon zonnig :D We deden er maar een paar uur over om weer helemaal af te dalen om vervolgens daar wat mensen te vinden die met ons een taxi wilde delen. Dat lukte en vervolgens slaagde we er ook weer in om een bus te pakken naar Shangri-La. Al met al was de Tiger Leaping Gorge een prima hike, eigenlijk een van de redenen waarom ik naar China wilde, maar we hebben ondertussen al een aantal andere supergave en mooie dingen gedaan waardoor deze eigenlijk niet eens meer in mijn Top 5 thuis hoordt! Maar toch 2 goede dagen :D want de bergen waren echt wel hoog, je ziet het niet op de foto’s maar het was echt indrukwekkend.

Shangri-La

Ergens in de middag kwamen we aan in Shangri-La. De busschauffeur bracht ons bijna tot voor het hostel omdat ik het vroeg en daar werden we opgehaald door een medewerker van N’s Kitchen. Omdat we toch best wel moe waren van de hike en we 3 dagen hiken op de planning hadden staan hadden we besloten om een rustdag te houden. En dat ging prima hier, beetje internetten stadje bekijken en lekker eten, want het heet hier niet voor niets ‘’Kitchen’’ Hij maakt echt super hamburgers, pasta en sandwiches :D. Hier hebben we eindelijk lekker de was kunnen doen en laten drogen op het dak. En weer zat het weer ons mee want toen we aankwamen was het niet veel soeps en had het al een paar dagen geregend. Maar daarna bleef het droog en de volgende dag scheen de zon vollop. Dus onze kleren waren goed droog. Wat ook droog was:P Ik dacht dat het wel een slim idee was om wat te zonnen omdat ik nu zo wit als wat ben onder mijn Tshirt en broek, dus ik dacht nou een klein uurtje zal toch niet te lang zijn… Nou dat bleek dus niet helemaal waar te zijn:P ik ben zo verbrand als het maar kan bbhwaha lekker stom:P een klein uurtje is kennelijk al te lang op zon hoogte :x. Naja van fouten leer je :D

Vanuit Shanrgi-La wilden we naar Deqin, want daar ‘’in de buurt’’ schijnt een van de beste plekken in China te liggen voor toeristen, is ons verteld door zon 20 verschillende mede-reizigers die we hebben ontmoet op deze trip. En omdat wij een super flexibele planning hebben konden we dit er dus mooi in implenmenteren. Helaas was er een grote landslide geweest een paar dagen geleden en mochten om die reden geen foreigners met een bus mee!, als er een ongeluk gebeurt met een buitenlander is het hommelus, maar als het een bus met Chinezen is is het geen probleem… Naja we hadden gelukkig 1 andere gast gevonden die ook daar heen wilde. Dus de volgende morgen om 7.30 op naar het station om daar andere reizigers te zoeken. Gelukkig kon hij Chinees spreken en hadden we geluk want de eerste chauffeur die die aansprak had al 3 man en wilde ons wel brengen. 80 was onze doel-prijs en zowaar begon hij met die prijs, ons een beetje van ons apprapeu afgooiend want ze beginnen nooit laag haha. En zo zaten we in een taxi met 3 Chinezen die naar Tibet moesten.
De rit was hobbelig en redelijk lang, maar de chauffeur was de beste die we tot nu toe hadden gehad. Tot onze grote schrik kwam er zelfs een kleine landslide naar beneden waar wij net reden! Maar de chauffeur ontweek hem en dacht er zelfs nog aan om weer aan zijn stuur te trekken en ons zo van een soort base-jump in het ravijn te behoeden. Maar wow we waren er wel even stil van want er kwam gewoon een stuk berg de weg op vallen, poeh!

Ergens rond de avond kwamen we aan in Feleise tempel waar we een hostel vonden, met 3 bedden in een kamer en een (helaas) koude douche. Helaas vond onze reisgenoot uit dat je niet binnen 3 dagen alles kon doen dus hij zou de volgende dag al weer terug naar huis gaan. Maar na wat zoeken hadden wij 4 chenezen gevonden die wel met ons een taxi wilde delen. Het was ‘'s nachts echt superkoud ondanks de elektrische deken maar toch hebben we gelukkig wat kunnen slapen. De volgende morgen werden we echter wakker door gegil en geschreeiw. Nou kenelijk als chinezen een berg, of wat dan ook zien wat ze mooi vinden gaan ze gillen haha. Nou dus er ook maar uit om te klijken wat er aan de hand was, en toen ik in mijn onderbroek en vest, op 2 slippertjes daar buiten in de kou stond begreep ik ook waarom ze zo opgewonden waren. WQe hadden een prachtig uitzicht over de bergen en de zon scheen vol op de sneeuwtoppen waardoor het er echt prachtig uitzag. Nou het had de afgelopen 4 dagen geregend en we waren zelfs al mensen tegen gekomen die het al weer hadden opgegeven en ook weer naar huis gingen omdat ze geen zin hadden in regen. Maar zoals het bij ons al de hele vakantie gaat ging het nu ook en was het weer dus perfect! En het begon al met die mooie zonspogang! Nou dat beloofd wat!

Diezelfde morgen konden we met zn alle in de minivan en over de onverharde weg naar Xilong Hotsprings. Daar moesten we een stok zoeken zodat we wat meer steun hadden om de bergen over te klimmen en konden we op weg, de paarden namen we maar niet, maar daar had Loes na zon 30 minuten al spijt van… Maar ze had geen zin om terug te lopen dus er was maar 1 weg, en dat was vooruit, die berg over! Ik had het er ook maar zwaar mee maar gelukkig was 1 van onze Chinese reisgenoten vrij fit en heeft die Loes dr tas de hele berg over gedragen. We zijn binnen 3 uur van 2650 meter tot 3800 meter gestegen en waren dan ook redelijk uitgeput toen we boven aankwamen haha. En vervolgens weer afgedaald naar 3050 meter binnen anderhalf uur. Het weer was de gehele dag perfect geweest, iets te warm zelfs want je zweette je echt weer kapot! Eenmaal boven moesten we natuurlijk ook weer de berg af want Yubeng, het dorpje waar we heen moesten om te slapen ligt in het dal tussen alle bergen in. Later kwamen we aan in ons dorpje en hadden we ondertusse nog wat andere chinezen ontmoet die net als onze reisgenoten vandaag van plan waren om naar de watervallen te gaan. Dat is 1 van de 2 mogelijke hikes daar. Nou wij waren redelijk uitgeput, uhm best erg eigenlijk :P

Maar ik besloot dat omdat ik hier nu toch ben ik het maar beter kan doen want anders krijg ik er later nog spijt van. Loes kon ik gelukkig(niet al te moeilijk :)) overtuigen om in het hostel te blijven want die had al zon moeite met de berg beklimming van die dag, dat zou nooit goed aflopen, zeker niet als we de volgende dag een hele grote hike voor de boeg hadden. En de dag er na een aantal kilometers terug moesten lopen!

Na misschien 1 uurtje rust te hebben gehad kwamen ze al langs het hostel en kon ik gezellig mee. Omdat er nu ook andere chinezen meeliepen die wat langzamer liepen dan onze reisgenoten ben ik daar mooi mee opgetrokken, dat beviel wat beter dan dat marstempo haha. Toch was het nog een hele tour, en duurde het zon 2.5 uur voordat we bij de watervallen aankwamen. Eenmaal daar gingen sommige van de groep in regenkleding om de waterval heenlopen, want als je 3 x om de waterval heenloopt en dan 3 dagen niet douched krijg je een soort blessing. Nou ik vond het veel te koud en was ook zo slim geweest om mijn vest in het hostel te laten… De terugweg ben ik gelopen met een meisje wat last had van haar knieën en dus niet zo snel kon, maar vervolgens liep ze ineens door en bleef ik een beetje achter in het donker… fijn ik zal nog is iemand helpen… Het liep tegen 8e aan en nou ik kan je vertellen dat je dan in een bos echt geen ene moer meer ziet!

En natuurlijk zat de zaklamp ook in Loes dr tas en niet in de mijne en laat die nou net ook in de hostel zijn haha. Maar gelukkig kwamen er achter mij nog 2 andere Chinezen aan en 1 van die had een soort zaklamp op haar hoofd waardoor wij 3e nog wel konden zien :D maar het ging vrij langzaam en zo kwam ik dus pas na 9e weer aan bij de hostel. Daar moest ik nog eten bestellen en een watertje kost hier 5 yuan en een biertje 6 dus de keus was snel gemaakt. Ik begon lekker met eten en vervolgens kwam er ineens een groep jongeren aan mijn tafel zitten, dus ik vroeg of ik aan hun tafel zat oid, maar nee hoor het was prima, ze begonnen met een kaartspelletje en Tibetaanse drank, nadat ik mijn eten ophad kon ik mooi meedoen. Het leek een beetje op een spel wat ik ook kende maar met een hoop veranderingen in de regels haha. Dus in gebrekkig Engels werd het mij uitgelegd en na 4 rondes snapte ik het :).

Ik won een paar rondes maar verloor er ook een aantal dus moest gelijk drinken haha, nou dat spul rook en smaakte echt gewoon naar terpentine. En ik mocht dan ook eigenlijk maar een klein beetje drinken van ze, maarja ik had mijn bier ook nog dus ik heb alles lekker door elkaar gemixd, vooral de gast die mij meehielp was tegelijk de grootste valsspeler, ze noemde hem vandaar ook Mr Soap.. lol en omdat hij mijn kaarten wist zorgde die er vaak voor dat ik verloor haha. Maar door mijn Soju training in Korea kan ik dit soort drankjes nu prima handelen :D.
Door de drank was ik wel redelijk druk en heb ik Loes gelijk maar wakker gemaakt en zelfs zo ver gekregen om uit dr bed te gaan om naar de lucht te kijken. Daar had ze uiteindelijk geen spijt van want nog nooit van ons leven hebben we zon mooie sterrenhemel gezien. Zo veel sterren en zo helder! En een maan zo fel hebben we ook nog nooit meegemaakt. Hierdoor was de sneeuw op de bergen ook nog verlicht en kon je zelfs de bergen nog zien! Echt geweldig! Maar wat wil je dan ook op 3 km hoogte in een gebied waar geen een auto is, bijna geen elektriciteit of andere lichtvervuiling! Helaas kan mijn camera zelfs met een sluitertijd van 60 seconden nog geen goeie foto ervan maken :’(.

Het plan was om 8 uur wakker te worden maar dit mislukte een beetje dus uiteindelijk waren we pas om 10 uur klaar om te gaan haha. Omdat we beide toch erg moe waren besloten we om een paard naar boven te nemen. Ik vond dit wel een beetje cheaten maar Loes op een paard met een lokale gids is voor mij natuurlijk nooit bij te houden. Dus ik zou later wel gaan lopen. Maar het paard kan niet alle stukke omhoog met een bereider dus we moesten alsnog wat lopen. Slechts 10 minuten maar het duurde 2 minuten om te besluiten dat we dat lopen totaal niet zagen zitten haha, dat was echt way to zwaar daar:P Dus maar besloten om het paard nog wat verder naar boven te nemen en bijna ons hele dagbudget te spenderen aan een paardrit:P maar dit was zeer wel besteed! Haha:D, 3 uur later kwamen we bijna bij het meer aan en moesten we alsnog 30 minuten lopen. Daar kwamen we bij het ijsmeer, op zich niet zo heel speciaal maar de omgeving was wel echt geweldig. Super hoge bergen met sneeuw, gletsjers, ijs, smeltwater riviertjes, bomen, bloemen, gras, paarden, ezels, rotsen, rotspaadjes en 3000 Tibetaanse vlaggetjes. Zeker met opgaande en ondergaande zon was het geweldig. Maar goed na 1.5 uur te hebben doorgebracht bij het meer was het weer tijd om terug te lopen, dat duurde een flinke tijd en we waren ook nog ergens de verkeerde kant opgelopen waardoor we ergens in het bos verdwaald waren bwhabha, dus weer omgekeerd en gelukkig de goede weg gevonden. Loes was ondertussen weer uitgedroogd dus ik heb al mijn water weer afgestaan en daardoor voelde ze zich gelukkig weer beter.

Vervolgens was het ons eindelijk gelukt om een groepje van 5 over te halen om met ons de alternatieve route terug te lopen zodat we de kosten konden delen en het wat gezelliger zou zijn. We moesten om half 10 klaar staan en toen konden we op weg naar Nilong. Het zou een hele gevaarlijke route moeten zijn maar dat vonden we eigenlijk nogal meevallen. Wel was het gelukkig vooral naar beneden en dus lukte het ons wel want afdalen gaat wel, maar stukjes omhoog voelde we echt wel na al dit hiken. De gids liep best snel en het was dus alsnog vermoeiend. Wederom was het weer perfect want het was deze keer tenminste niet te heet en een beetje bewolking hield de zon ook een beetje tegen. Door een licht briesje konden we af en toe ook even lekker afkoelen en we hebben echt weet ik hoeveel foto’s gemaakt, want die chinezen konden hun camera niet met rust laten haha.

In Nilong moesten we nog een uurtje wachten op de taxi die ons kwam halen en na ruim 2 uur kwamen we pas weer aan in Feilai Si temple. Daar haalde we onze backpacks en netbook op en lukte het ons zelfs om een chauffeur te vinden die ons voor 70 helemaal naar Shangri-La wilde brengen diezelfde avond/nacht. Het was niet zo rustig op de weg als ik had gedacht, maar het was gezellig in het busje dus het ging eigenlijk prima :D Ik was misschien net 2 minuten in slaap gevallen en toen kwamen we een grote landslinde midden op de weg tegen. Helaas kwam onze taxi hier vast te zitten in de modder en moest iedereen eruit om te duwen. Maar dit lukte pas toen we hulp kregen van een andere auto met een paar mannen. Gelukkig kwamen we dan uiteindelijk aan in Shangri-La waar we een prima kamer kregen voor 50 yuan met een lekkere douche en zachte bedden. Maar helaas moesten we voor 12 er natuurlijk al weer uit, dus op naar N’s Kitchen want die zou voor ons buskaartjes hebben gekocht en dan konden we daar weer lekker eten :D.

Een Koreaans meisje wat met ons de taxi had gedeeld had haar bus om 6 uur dus bleef de dag gezellig met ons. We hebben gezellig zitten praten en foto’s zitten kijken. En om 22 uur vertrok onze slaap bus naar Dali. Deze keer vond ik het wat minder want het was echt een rottige hobbelweg en het was echt warm in de bus, en uiteraard paste ik weer niet in mijn bed xD. Omdat we geen chinees spreken hebben we geen idee wat er allemaal gebeurt tijdens de rit en dus ook niet waarom we zolang stil stonden…. Ik ben kennelijk weer in slap gevallen want toen ik wakker werd was het licht en stonden we op het busstation en waren er nog maar 3 mensen over inde bus xD en de rest was er al uit haha. Waarschijnlijk hadden we ruim een uur stilgestaan op het station van Dali,… wisten wij veel xD haha.

Dali

Dus maar snel uitgezocht naar welk hostel we wilden gaan en welke bus we moesten nemen. We vonden een hostel wat niet zo ver lopen was in de Old city of Dali en er was nog een mooie twin room dus dat was prima. Omdat we natuurlijk aankwamen voor 7 uur 's ochtends en de check-out tijd pas 12 uur is was er nog niets vrij dus moesten we wachten in de lobby. Hierdoor hebben we wel gelijk alle foto’s/blogs en emails kunnen updaten :) Vervolgens 7 kilo aan was kunnen afgeven en de stad ingetrokken, nouja… weer op naar Xiaguan met de bus, ruim 40 minuten naar het station waar we een kaartje wilde kopen maar we mochten het station niet binnen want daar moest je al een kaartje hebben dus ik probeerde in het chinees duidelijk te maken dat ik een kaartje wilde kopen, mar ik zij het niet helemaal goed want ik bleef herhalen dat ik van treinkaartjes hield Wo ai, ipv Wo mei haha. Maargoed uiteindelijk gelukt maar verdorie voor 5 dagen vooruit alleen nog HARDSEATS! OMG 26 uur trein naar Guangzhou… maar gedaan omdat we er toch echt heen moesten. De dag was al half over maar toch besloten we nog om 2 fietsen te huren en wat rond te fietsen en naar het meer te gaan. Dit was best leuk want Old Dali is best een tof stadje, als ik tot nu toe ergens in China moest kiezen waar ik zou willen wonen zou het hier zijn want het heeft gewoon wel iets.


Na het fietsen hebben we een beetje Dali by night gekeken en vervolgens naar bed gegaan. De 2e dag hebben we eigenlijk niet zo veel uitgevoerd en hebben we wel gezellig savonds meegegeten met het hostel wat nog best lekker was ook! En ze hadden een soort Plum juice die iedereen moest proberen dus vooruit dan maar, nou jemig de pemig sterk spul! Wow haha die wil ik thuis ook wel! En het werkte niet alleen goed bij mij maar ook bij alle andere tafelgenoten en met name op een 40 jaar oude Italianse dame die ineens allerlei vreemde vragen ging stellen bwhabwha.

Ik ben toen nog op een geleende fiets de stad ingefietst om 2 kussentjes te kopen en wat foto’s te maken want de 1e avond zijn we uit eten geweest in een luxe restaurant en had ik steak met rode wijn saus plus een milkshake die echt superlekker was voor wel 6 euro xD maar we hadden geen camera bij dus konden verdorie geen foto’s maken. Toen ik terug kwam in het hostel was net de familie op skype maar was ook de taxi chauffeur net aangekomen dus konden we heelaas niet meer skypen want het was tijd voor 3 dagen afzondering van de beschaving op naar het Wu Wei Si monastery!

Wu Wei Si Monastery

We kwamen pas na 22 e aan omdat de chauffeur ergens de verkeerde afslag namen boven in de bergen en er was een monnik die ons dan ook volledig negeerde en boos was omdat we zo laat waren, gelukkig waren de andere monniken minder slecht gemutst haha. En mochten we toch nog naar binnen maar moest ik wel bij een of andere monnik op de kamer slapen. Ze vertelde mij en Loes nog waar de WC en badkamer waren, ergens rechtdoor en dan daar… nou dus wij hadden de 1e nacht al gelijk de halve tempel verkent omdat we fout lipen haha. Het enige licht wat we hadden kwam dan ook van mijn mobieltje:P want er is geen elektrischiteit.
Om 5.30 werd er op een grote bel geramd en werd iedereen wakker. Inclusief mijn kamergenoot dus vroeg of ik er ook uit moest en hij zij dat iedereen eruit moest dus ik naar die badkamer waar elke monnik mij vertelde hau hau, oftewel goed goed, omdat ik zo vroeg opstond. Verder kwam ik helemaal geen enkele buitenlander tegen en vroeg ik dus nog een keertje na aan een andere monnik of dit ook wel voor mij geldde. Hij zij ah je wilt mee chanten? Uhm jahoor maaruh dat is toch in het Chinees? Ja. Oh dan wordt het wel een beetje moeilijk. Nou dan kan ik dus nog naar bed en pas om 7 uur hier beneden zijn? Ja. Oh ok nou terug naar bed dan maar:P Om 7 uur stond ik beneden, en tot mijn geruststelling ook andere buitenlanders. Het begon met een stuk de berg afrennen naar een rieviertje om vervolgens naar de stroom te gaan en daar een steen te pakken en die op je hoofd te leggen en dan met die steen op je hoofd teruglopen naar de tempel. Je mocht de steen wel vasthouden als het niet lukte om hem te balanceren. Nou ik heb nog nooit mensen zulke grote stenen zien dragen als sommige van die monniken.

Om 8 uur was er ontbijt en waren gelukkig de andere buitenlanders er ook weer bij. Na het ontbijt begon de 1e training van 9 tot 12, dit begon met zeker ruim een uur stretchen! Daarna elke keer het oefenpleintje over in een andere kung-fu move, slaan, verdedigen, schoppen, springen etc etc. Dit was wel flink inspannen en elke keer zo laag mogelijk bij de grond dus flink door je benen zakken. Uiteindelijk was er nog tijd om een soort routine te oefenen waarbij de meeste moves aan bod komen. Ik denk iets van 40 stappen in totaal. Het is zowel mij als Loes gelukt om dit te masteren in 3 dagen :D Yahoo! In de middag was je meestal zo uitgeput dat je gewoon maar ging slapen voor 3 uurtjes, de 1e keer heb ik dit lekker in de tuin gedaan waar de monniken aan het bidden en zingen waren, op een stenen bank lekker in het zonnetje. Midden in de bergen, geen geluid van de beschaving alleen de bel, trommels, en gezang, met wat vogeltjes. Nou ondanks het stenen bankje heb ik miss nog nooit zo lekker in slaap gevallen als daar.

Om 5 uur was er weer een training met stretchen, moves en de routine. Daarna weer avondeten, wat helaas bijna elke keer tegenviel haha. En niet vergeten alle regels te volgen… eigen eetstokjes, eigen kommetje, niet praten, recht zitten, kommetje optilen, R me Tofu zeggen voor het eten en elke keer als er iemand klaar was met eten en langs je tafel kwam. Poeh wat een gedoe maar natuurlijk wel netjes opgevolgd.

De training kregen we overigens van 1 monnik die denk rond de 28 was en supergespierd en van een aantal kinden die toch al zeker een paar jaar ervaring hadden, toch was het wel vreemd om te worden geteached door iemand van 12 :P maar omdat we onze Israelische vrienden hier weer tegen kwamen! Tigste keer haha was het zeker wel gezellig!
Dezelfde routine herhaalde zich voor 3 dagen en we kunnen nu dan ook een beetje kung-fu en zijn iets gediciplineerder haha. De 2e avond was er een toortsfeest, en hadden we dus weer geluk met een festival want dat is maar 1 dag per jaar haha. Er was een enorm grote toorts gemaakt van wierook en 100 andere brandbare dingen en die werd na een rituele uitvoering aangestoken en fikte lekker :) Er werdt ook nog flink wat vuurwerk afgestoken en vervolgens ge-BBQ’d wel vegatarisch natuurlijk! :D.

Dit waren zeker 3 speciale dagen voor ons en helaas ben ik nu geen Kung-fu master maar ik heb het zeker naar mijn zin gehad en heb er ook dingen van geleerd. En kan het dan ook aan iedereen aanraden haha.

Helaas was het na de 3e avond maaltijd voorbij voor Loes en mij. Dus terug naar de hostel, taxi naar het station, trein naar Kunming, daar 7 uur wachten in een hostel in de stad, en vervolgens 24 uur HARD SEAT naar Ghuanglong! Damn Chinese vakantie! We hadden de kaartjes nota bene 5 dagen van te voren gekocht maar alles was al uit verkocht :’(
De 24 uur op één stoel zitten waren … wel oke maar aan de andere kant ook echt ronduit kut. We kwamen gelukkig tegenover 2 chinezen die Engels konden dus daarmee konden we gezellig praten. En zoals altijd vond de rest van de coupe ons ook weer interessant. Met name 1 jongen die zijn stoel afstond aan iemand en vervolgens zeker 5 uur naast onze stoelen in het gangpad bleef staan om een beetje met ons te praten enz. :O. Omdat we toch ook moeten eten zijn we naar het cafe in de trein gegaan wat 3 coupes verderop zit, het lopen erheen duurde echter ruim 20 min!, niet omdat de trein zo lang is… maar omdat zelfs het hele gangpad vol staat, ligt en hangt met passagiers! Nog nooit hebben we zon volle trein gezien als deze! Het slapen 's nachts ging ook niet echt geweldig, zegmaar slecht want je moet of een beetje je hoofd laten hangen of een beetje op een klein tafeltje leggen. De volgende morgen werd ik wakker en stond die gast alweer naast mijn stoel! Omg wat een mafkees!

Ghuanglong

In deze stad hebben we 2 fransen ontmoet die ook een hotel zochten, en na wat afdingen en rondvragen hadden we een redelijk goed hotel gevonden voor 150yuan , wel wat ver lopen en het was zeker boven de 35 graden…. Als er dan 20 kilo bagage aan je hangt begrijp je wel dat er weinig droge plekken overblijven op je tshirt… Verder hebben we hier eigenlijk niet veel uitgevoerd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Aloah Ik ben Daan Mevius, 20 jaar oud en een 4e jaars HBO student Biotechnologie aan Avans Hogeschool Breda. Om mijn opleiding af te ronden ga ik 9 maanden afstuderen in Zuid Korea door daar onderzoek te doen naar medicijn ontwikkeling. Dit is voor mij een hele grote stap aangezien ik op dit moment nog lekker thuis woon. Toch heb ik er veel zin in en ben ik heel benieuwd hoe het gaat worden. Wel zal ik jullie allemaal erg missen. Naast afstuderen hoop ik ook nieuwe ervaringen op te doen, en veel cultuur/natuur/geschiedenis te zien in Zuid Korea. Ook zou het mooi zijn als ik weer een paar stappen kan zetten op mijn Spirituele pad. Als je nog iets wil weten moet je het maar laten horen! Groetjes ~Daan Mevius Voor fotos: https://picasaweb.google.com/daanmevius Facebook: http://www.facebook.com/daan.mevius Hyves: http://dmevi.hyves.nl/ Skype: daan_mevius

Actief sinds 31 Aug. 2010
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 37333

Voorgaande reizen:

04 Juni 2011 - 18 Augustus 2011

Twee en een halve maand in China met Loes!

06 September 2010 - 03 Juni 2011

Afstudeerstage Biotechnologie aan de Kyungpook Nat

Landen bezocht: